Estimulación Temprana en Salud-Pregrado
Permanent URI for this collectionhttps://dspace-test.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/254
Browse
Browsing Estimulación Temprana en Salud-Pregrado by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 188
- Results Per Page
- Sort Options
Item Eficacia de la estimulación temprana en el área de lenguaje de 3 a 4 años de edad en el centro diario del Ministerio de Bienestar Social Santa Ana de los Ríos 1995-1996(1996-11-11) León Pesántez, Ana María; Jara Zhindón, Jenny Cecilia; Huiracocha Tutivén, Mirian SofíaItem Eficacia de la estimulación temprana en niños de 3-4 años de la asociación de vivienda "19 de Junio" supervisada por la fundación Hno. Juan B. Stiehle(1996-11-11) Pacurucu Ortega, Bertha Melania; Cañizares Aguilar, Aurelio Ernesto; Huiracocha Tutivén, Mirian SofíaItem Eficacia de la estimulación en el desarrollo de la creatividad usando técnicas de pintura en niños de cuatro a cinco años en los centros infantiles Mis Enanitos y María Luisa Aguilar(1996-11-11) González Bustamante, Marlon Arturo; Izquierdo Peñafiel, Shirley Tamara; Merchán Valdez, Janeth Cecilia; Tamayo Ramírez, Maydee del Rosario; Huiracocha Tutivén, Mirian Sofía; Ortiz Segarra, José IgnacioItem Desarrollo psicomotriz en niños de 13 a 35 meses estimulación temprana en niños de 13 a 35 meses con retraso en el desarrollo psicomotriz de los centros de cuidado diario del Ministerio de Bienes Social. Cuenca-1996(1997-11-11) Gutiérrez C., Dora; Ochoa L., Ana Lucía; Quezada Q., Marisol; Sempértegui León, Silvia RocíoItem Diseño de manual de estimulación del crecimiento y desarrollo a ser aplicado en los centros infantiles del convenio INFA-ayuda en acción(1997-11-11) Lozano, María; Pesántez, Gardenia; Quichimbo, Carmen; Ruiz, Silvia; Solíz Carrión, Ana DeniseItem Mejoramiento del desarrollo del dominio corporal dinámico y coordinación viso-manual a través de juego programado en niños normales de 4 a 5 años, en el Centro de Cuidado Infantil Santa Ana de los Ríos Cuenca 1996-1997(1997-11-11) Carbajal C., Fabiola; Cobos L., Iván; Ipiales Montesdeoca, Jorge RamiroItem Estudio descriptivo para establecer la relación entre el afecto y el desarrollo psicomotríz desde la perspectiva de la estimulación temprana en niños de 4 años de edad del Centro Infantil Mundo de Juguete y el Orfanato Tadeo Torres. Cuenca 2001-2002(2002-11-11) Jara Pacheco, Janeth; Ordónez Ordónez, Silvia; Huiracocha Tutivén, Mirian SofíaItem Programa de estimulación temprana para niños y niñas de 0 a 5 años con necesidades especiales, parroquias: Puzhio, Delegsol, Principal, cantón Chordeleg, diciembre 2003 a junio 2004(2004-11-11) Barreto, Esperanza; Guamán, Erica; Huiracocha, Johanna; Jiménez, Braulio; Cañar Lojano, Hugo Anibal; Sempértegui León, Silvia Rocío; Cañar, HugoItem Realidad ocupacional del estimulador temprano en la ciudad de Cuenca y sus espectativas de capacitación hacia niveles de postgrado, Cuenca 2004-2005(2005-11-11) Arévalo M., Andrea; Medina P., Sandra; Cabrera Vicuña, José; Sempértegui León, Silvia RocíoItem Factores que influyen en el desarrollo de las inteligencias, autoestima y creatividad en niños y niñas de 4 a 6 años, que asisten al Centro de Desarrollo Infantil Fiscal San Roque y particulares: Mundo de Fantasía y Crayola de Cuenca, abril a junio del 2006(2006-11-11) Galán, Maritza; Monsalve, María Isabel; Vélez, María Verónica; Zuña, Jhina; Cañar Lojano, Hugo AníbalItem Evaluación y capacitación sobre conceptos, actitudes y prácticas del desarrollo psicomotriz a las madres de niños y niñas de 1-4 años en el Centro Infantil Santa Ana de los Cuatro Ríos periodo Agosto-Enero 2005(2006-11-11) Ayora Calle, María Eulalia; Cordero Tigre, María José; Soto Gordo, Ruth Sunamita; Cañar Lojano, Hugo AníbalItem Factores que influyen en el desarrollo de las inteligencias, autoestima y creatividad en niños y niñas de 4 a 5 años, que asisten al Centro de Desarrollo Infantil Fiscal María Luisa Aguilar y particulares: Lilipud de Cuenca, abril a junio del 2006(2006-11-11) Arévalo Calle, Johanna; Moncada Cabrera, Jamie Benilda; Vergara Idrovo, Jenny Lucía; Ipiales Montesdeoca, Jorge Ramiro; Morales, JaimeItem Comparación del desarrollo psicomotor de niños de 4 a 5 años de la parroquia Baños que asisten a Centros Infantiles y niños que acuden a la Unidad Educativa Bilingüe Victoria. Cuenca 2006(2006-11-11) Cando, Verónica; Matute, Clara; Ipiales Montesdeoca, Jorge RamiroItem Conductas agresivas y sus causas en niños de 2 a 5 años del Centro de Desarrollo Infantil María Luisa Aguilar. Periodo lectivo 2004-2005(2006-11-11) Vizhñay, Claudia; Valdez, Jairo; Contreras, Valeria; Auquilla Díaz, Nancy Eulalia; Ipiales Montesdeoca, Jorge RamiroItem Factores que influyen en el desarrollo de las inteligencias, creatividad y autoestima en niños y niñas de 4 a 5 años, que asisten al Centro de Desarrollo Infantil Fiscal Perpetuo Socorro, y particular Ensueños de Cuenca, enero a junio del 2006(2006-11-11) Cantos Muñoz, Mónica; Minuche, María José; Patiño Sigüenza, Maribel; Auquilla Díaz, Nancy EulaliaItem Factores que influyen en el desarrollo de las inteligencias, autoestima y creatividad en niños y niñas de 4 a 5 años, que asisten al Centro de Desarrollo Infantil Fiscal Santa Ana de los Ríos, y Centro Particular Génesis de Cuenca, abril a julio del 2006(2006-11-11) Carreño Abad, Diana Catalina; Chica Maldonado, Gina Alexandra; Reyes Loayza, María Andrea; Huiracocha Tutivén, María de LourdesItem Prevalencia de los retrasos del desarrollo con o sin discapacidad y los factores asociados en niños y niñas de 0 a 5 años de edad que asisten a los centros infantiles privados regulares del área periférica del cantón Cuenca 2008-2010(2010-11-11) Avendaño Saquisilí, Ruth Clotilde; Crespo Argudo, María del Carmen; Sempértegui León, Silvia Rocío; Pazán Torres, Carmen GermaniaThis quantitative study of the prevalence of developmental delays with or without disabilities, conducted in 44 children aged 0-5 years old who attend the Child Development Centers Private Regular peripheral area of the Canton Cuenca, applying the test and Brunet LEZIN Scales Situation Assessment Unit (EVE) in children under 3 years and Schedule of Assessment of the Status of Unit (BVD) for ages 3-5 years, evidence that 5% of children have developmental delay without disabilities and found no relationship with risk factors for developmental delay. The underreporting of children with developmental delays and / or disabilities have hidden their true rates, however at present despite the great importance that has been giving the issue of developmental delay, with policies and programs for early intervention, prevalence data found in the study may be an indication that the access of children with developmental delays with or without disabilities to regular peripheral private institutions in our area is limited, preventing the children receive a diagnosis and timely intervention in private.Item Prevalencia de los retrasos del desarrollo con o sin discapcidad y los factores asociados en niños y niñas de 0 a 5 años de edad que asisten a 3 centros fiscales regulares del área central del cantón Cuenca, enero-junio 2009(2010-11-11) Albarracín Matute, Lorena Alexandra; Gordillo Arévalo, Elizabeth Viviana; Auquilla Díaz, Nancy Eulalia; Huiracocha Tutivén, María de LourdesThe objective of this research is to determined the prevalence of developmental delay with or without disabilities, and to describe associated factors in children of 0-5 years. Was realized a Quantitative cross-sectional Study. A sample of 57 children (universe of 143) attending three Regular Public Centers of the Central Area of the canton Cuenca (Hernán Malo, San Francisco and ANIMA), For the identification of developmental delay test was used Brunet Lezine and disability EVE guides for children 3 years and BVD for ages 3-5 years. This study found that 12,3% of children had delayed psychomotor development, 10,5% without disability and 1,8% with disabilities. In the late children there is no benefit of early intervention, didn’t meet relation to the following factors: malnutrition, abnormal head circumference (microcephaly), family type (single parent). With the data obtained may require the need to implement programs with coverage, access and quality. Keywords: Child Development Disorders, Prevalence, Disability, Developmental Disabilities, Infant, Preschool, Child Development Center, Kindergarten, Private Sector, Urban Zone, Cuenca – Ecuador.Item Evaluación de la calidad de atención temprana de 15 centros de desarrollo infantil privados del área urbana central del cantón Cuenca para niños y niñas de 0 a 5 años de edad con retrasos del desarrollo con o sin discapacidad(2010-11-11) Pintado Andrade, Fanny Patricia; Vele Cornejo, Jenny Maricela; Sempértegui León, Silvia Rocío; Calle Galán, Hugo MarceloThe present investigation project has as purpose, to "Evaluates you the Quality of Early Attention. That offer 15 Deprive Centers of Infantile Development of the Area Urban from station of the Canton Cuenca, to boys and girls from zero to five years of age with delay of the development with or without “discapacidad”. For this investigation, we used the descriptive quantitative method, which was based on the form used by the MIES-INFA, this form is measured in to scale of 100 points, which is divided in four variable: infrastructure, process of attention, professional capacity and the family or of the caretakers participation, settling down 25 points for each variable. All at once gathered the information, the obtained dates were tabulated, analyzed and presented in charts of frequency, using the statistical program SPSS. As a result of the investigation. We can observed that only the 20,00% of the Infantile Institutions only obtained a grade of very good in the quality of early attention. Likewise 13,34%, has legal registration in Cantonal the Town council of the Childhood and Adolescence. Besides we can observed that only the 20.00% integrates boys and girls with “discapacidad”. After we have concluded the study in the centers. These results can be used to develop the "Program of Improvement of Quality of Attention of Children with Dysfunctions of the Development that is carried out by DIUC", in this plan they show up as only beneficiaries the children that belonging to these centers.Item Características de 15 niños y niñas con retraso del desarrollo psicomotor con discapacidad que asisten a los centros especiales del área urbana del cantón Cuenca: Universidad de Cuenca, Cuenca 2009(2010-11-11) Cabrera Vintimilla, Johanna Mercedes; Cordero Ortiz, María Caridad; Huiracocha Tutivén, Mirian Sofía; Angulo Rosero, Aydee NarcisaA descriptive study has been carry out where it was determined the characteristics of 0 to 5 years old children with delay of the psychomotor development with disability, among 15 children, boys and girls that attend two urban fiscal and private centers in Cuenca from January to June of the year 2009, establishing relationship with the following characteristics: malnutrition, abnormal cephalic perimeter, type of family, parents migration and type of caretaker. The test used for the evaluation of development were: the Brunet Lezine for the confirmation of the Psychomotor Development delay, the EVE guides for younger than 3 years and the BVD for ages from 3 to 5 years, to know if they fulfill the approaches of dependence. The results found were the following: 6.7% of boys and girls didn't present disability in spite of being in a special center and that same percentage presented migration of their father and the mother. in the gender the difference in percentage is minimal. The age has a medium of 30.2meses. 46.7% of the boys and girls showed under weight. 40% of the boys and girls showed low size. 13.3% showed global malnutrition; 6.7% showed microcefalia. the 86.7% were taken care by their mother, while the 13.3% were taken care by a different person. The variables in study demonstrate the situation of the studied children, many of them were presented in situation of social risk. KEY WORDS: Developmental disabilities, a descriptive study of motor skills disorders, early intervention, special education, Infant, Preschool.
