Publication:
Correlaciones entre las competencias digitales docentes y el comportamiento móvil del estudiantado: un análisis emparejado

No Thumbnail Available

Date

2025-12-05

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Instituto Superior Tecnológico Universitario San Isidro

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

This study explores the relationship between teachers' digital competencies and problematic mo-bile phone use among adolescent students, specifi-cally addressing nomophobia, defined as the irra-tional fear of being without mobile phone access. Using a relational design, a matched database was analyzed, including responses from 642 teachers and 642 students from public educational institu-tions in Ecuador. Results indicated that teachers' digital competencies significantly correlate with various manifestations of nomophobia among stu-dents. It was observed that teachers' effective use of structured educational platforms, such as Moo-dle, tends to reduce problems related to students' excessive mobile phone usage. Additionally, the identified patterns varied by educational level, showing that social mobile phone use predominates in early educational stages, while at higher educa-tional levels, the device becomes a means of coping with academic stress. These findings underscore the importance of strengthening teacher training, not only in technical aspects but also in critical and pedagogical management of digital technologies, aiming to improve educational quality and students' overall well-being.

Description

El presente estudio explora la relación entre las competencias digitales de los docentes y el uso problemático del teléfono móvil entre estudiantes adolescentes, específicamente en relación con la nomofobia, definida como el miedo irracional a estar sin acceso al celular. A través de un diseño relacional, se analizó una base de datos emparejada que incluyó respuestas de 642 docentes y 642 estudiantes de instituciones educativas públicas ecuatorianas. Los resultados revelaron que las competencias digitales docentes están asociadas significativamente con diversas manifestaciones de nomofobia entre el estudiantado. Se observó que el uso adecuado de plataformas educativas estructuradas por parte de los docentes, como Moodle, tiende a reducir problemas relacionados con el uso excesivo del móvil en los estudiantes. Además, los patrones identificados varían según el nivel educativo, mostrando que en etapas tempranas prevalece el uso social del móvil, mientras que, en niveles superiores, el celular se convierte en un medio para afrontar el estrés académico. Estos hallazgos destacan la importancia de fortalecer la formación docente no solo en aspectos técnicos, sino también en la gestión crítica y pedagógica de las tecnologías digitales, con el fin de mejorar la calidad educativa y el bienestar integral de los estudiantes.

Keywords

Competencias digitales, Docentes, Nomofobia, Educación básica, Educación superior bachillerato

Citation

Collections