Publication: Learning with MOOCs in face-to-face classes. Pilot study in a programming course
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Date
2018
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Volume Title
Publisher
CEUR-WS
Abstract
Since 2008, online education has experienced a growth in scale thanks to the development of Massive Open Online Courses (MOOCs). These courses have now begun to be used as a complement to face-to-face classes, giving rise to hybrid learning environments. However, in the context of Ecuadorian universities, little or no use has been made of the pedagogical mediation that a MOOC can offer, so digitization as an engine of innovation in higher education is limited. For this reason, this paper presents a pilot study in which N=140 students participated, and who made use of a MOOC as part of a flipped classroom pedagogical proposal, with the purpose of evaluating their academic performance. For this purpose, standardized questionnaires were used, and a conceptual data model was designed based on personal variables of the students, as well as learning preferences. The results of the pilot study show that the experimental group performed better academically and that the use of the MOOC as a flipped classroom favored students with active and reflective learning styles
Description
Desde el año 2008, la educación en línea ha experimentado un crecimiento a escala gracias al desarrollo de los Cursos Abiertos Masivos y en Línea (MOOCs). Estos cursos actualmente se han empezado a utilizar también como complemento a las clases presenciales, dando origen a entornos de aprendizaje híbridos. Sin embargo, en el contexto de las universidades ecuatorianas se ha aprovechado muy poco o casi nada la mediación pedagógica que puede ofrecer un MOOC, por lo que la digitalización como motor de la innovación en educación superior es limitada. Por este motivo, en este trabajo se presenta un estudio piloto en el que participaron N=140 estudiantes, y que hicieron uso de un MOOC como parte de una propuesta pedagógica de clase invertida, con el propósito de evaluar su rendimiento académico. Para esto se utilizaron cuestionarios estandarizados y se diseñó un modelo conceptual de datos basado en variables personales de los estudiantes, así como también en preferencias de aprendizaje. Los resultados del estudio piloto muestran que el grupo experimental obtuvo un mejor rendimiento académico y que el uso del MOOC como una propuesta de clase invertida favorecía a los estudiantes con estilos de aprendizaje activos y reflexivos
Keywords
Analíticas De Aprendizaje, Moocs, Aprendizaje Mezclado
