Title: | Implications of the reciprocal teaching method to foster reading comprehension |
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: | Implications of the Reciprocal Teaching Method to Foster Reading Comprehension |
Authors: | Sagal Alvear, Nelly Valeria |
metadata.dc.contributor.advisor: | Piedra Carrión, Verónica Rosalía |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | valita9976@hotmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Educación |
Keywords: | Literatura Inglesa Enseñanza del inglés Técnicas de lectura Pedagogía Lengua extranjera |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 57 Lingüística |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5701.11 Enseñanza de Lenguas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5701 Lingüística Aplicada |
Issue Date: | 19-Feb-2021 |
metadata.dc.format.extent: | 57 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TLI;519 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Reading methods or techniques should be geared to help English as a Foreign Language and
English as a Second Language students efficiently, making reading a tool that provides students
with a source of knowledge and skills. Thus, this exploratory research reviews several studies
focusing on the implications of the role, scope, and influence of the Reciprocal Teaching
Method, which is a tool for developing reading comprehension skills in English as both a foreign
and a second language. The present research includes studies with qualitative, quantitative and
mixed approaches, conducted in diverse educational contexts with participants of different
school levels. After an exhaustive search and by definying inclusion and exclusion criteria,
eighteen published studies from 2000 to 2019 were gathered. Many of the studies, in fact, have
stated about the implementation of techniques and strategies through the integration of
Reciprocal Teaching into reading instruction. The findings also detail teachers' and students'
perceptions of the use of this method. Consequently, this research synthesis addresses the effects
of using Reciprocal Teaching in the classroom and proposes suggestions for overcoming the
likely challenges that may arise in the course of the process. In summary, this research was
conducted with the aim of integrating relevant literature on the characteristics and appropriate
use of the Reciprocal Teaching Method. In addition, this research has been complemented with
conclusions and recommendations that comprise the final part of this document |
Description: | Los métodos o técnicas de lectura deben estar orientadas a ayudar a los estudiantes de inglés
como lengua extranjera y de inglés como segunda lengua de manera eficiente, haciendo de la
lectura una herramienta que proporcione a los estudiantes una fuente de conocimientos y
habilidades. Así pues, esta investigación exploratoria revisa varios estudios enfocados en las
implicaciones del papel, el alcance y la influencia del Método de Enseñanza Recíproca, que es
una herramienta para desarrollar las habilidades de comprensión de lectura en inglés como
lengua extranjera y como segunda lengua. La presente investigación incluye estudios con
enfoques cualitativos, cuantitativos y mixtos, realizados en diversos contextos educativos con
participantes de diferentes niveles escolares. Tras una búsqueda exhaustiva y mediante la
definición de criterios de inclusión y exclusión, se reunieron dieciocho estudios publicados de
2000 a 2019. Muchos de los estudios, de hecho, se han manifestado sobre la aplicación de
técnicas y estrategias mediante la integración de la enseñanza recíproca en la instrucción de la
lectura. Los resultados también detallan las percepciones de los maestros y los estudiantes sobre
el uso de este método. En consecuencia, esta síntesis de investigación aborda los efectos de la
utilización de la Enseñanza Recíproca en el aula y propone sugerencias para superar los
probables problemas que puedan surgir en el curso del proceso. En resumen, esta investigación
se llevó a cabo con el objetivo de integrar la literatura pertinente sobre las características y el uso
apropiado del Método de Enseñanza Recíproca. Además, esta investigación se ha
complementado con conclusiones y recomendaciones que constituyen la parte final del presente
documento |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Ciencias de la Educación en Lengua y Literatura Inglesa |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/35655 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|