In the present work, a structural evaluation plan for flexible pavements is carried out in the city of Azogues, which is based on the analysis of deflections measured in the pavements through the application of the Benkelman beam, for this the procedure indicated in the norm "Standard test procedure for Benkelman beam deflection measurements" has been followed, and for the subsequent analysis the methodologies of the AASHTO and the Asphalt Institute have been applied to determine the structural condition of the pavement, the necessary structural reinforcement and its remaining useful life. The asphalt pavement section of 16 de Abril Avenue was selected as the study area. In order to verify that the beam is functioning correctly, the collaboration of the Azuay Prefecture was requested to perform measurements in conjunction with its Benkelman beam, and through a statistical analysis (Two-Sample Paired t-Test), it was determined that the differences between the deflections of each beam are not significant in the results of the structural evaluation, so it was concluded that the Benkelman beam of the Municipality of Azogues provides reliable information. The results of the structural evaluation of each roadway revealed that the right roadway (North-South) has sufficient structural capacity to withstand the projected load repetitions for the proposed design period of 20 years and does not require structural reinforcement, while the left roadway (South-North) requires a 2-inch structural reinforcement to support the projected loads for the design period.
Description:
En el presente trabajo se realiza un plan de evaluación estructural para pavimentos flexibles en la ciudad de Azogues, el cual se basa en el análisis de deflexiones medidas en los pavimentos mediante la aplicación de la viga Benkelman, para esto se ha seguido el procedimiento indicado en la norma “Standard test procedure for Benkelman beam deflection measurements”, y para el análisis posterior se ha aplicado las metodologías de la AASHTO y del Instituto de Asfalto para determinar la condición estructural del pavimento, el refuerzo estructural necesario y su vida útil remanente. Se seleccionó como zona de estudio la sección de pavimento asfáltico de la avenida 16 de Abril. Con el fin de verificar que la viga esté funcionando correctamente, se pidió la colaboración de la Prefectura del Azuay para realizar mediciones en conjunto con su viga Benkelman, y mediante un análisis estadístico (Two-Sample Paired t-Test), se determinó que las diferencias entre las deflexiones de cada viga no son significativas en los resultados de la evaluación estructural, por lo que se concluyó que la viga Benkelman de la Municipalidad de Azogues proporciona información fiable. Los resultados de la evaluación estructural de cada calzada revelaron que la calzada derecha (Norte-Sur) tiene una capacidad estructural suficiente para resistir las repeticiones de carga proyectadas para el periodo de diseño planteado de 20 años y no requiere de refuerzo estructural, mientras que la calzada izquierda (Sur-Norte) requiere de un refuerzo estructural de 2 pulgadas para soportar las cargas proyectadas para el periodo de diseño.
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