Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32834
Title: Prevalencia de sexting y cyberbullying en adolescentes de dos colegios urbanos de la ciudad de Loja
Authors: Luzuriaga Carrión, Luz Peregrina
metadata.dc.contributor.advisor: Ordóñez Ordóñez, Miriam Carlota
Keywords: SEXTING
CYBERBULLYING
REDES SOCIALES
ADOLESCENTES
Issue Date: 10-Jun-2019
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 88 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TM4;1554
metadata.dc.type: masterThesis
Abstract: 
The present investigation is of descriptive quantitative type of transversal cut, whose objective was to characterize the sexting and cyberbullying in adolescents of 15 to 18 years of Unified General Baccalaureate of two educational institutions of the city of Loja. Two scale instruments were applied to measure the sexting variable, the Sexting Behavior Scale (ECS) was applied, and the European Cyberbullying Intervention Project Questionnaire (ECIPQ) scale was applied to measure the cyberbullying variable. We worked with a sample of 341 adolescents of both sexes, the results showed that 73.3% of the students had practiced sexting and 43.7% cyberbullying. The cell phone and Facebook were the technological resource and social network most used by adolescents to perform such behaviors, the active disposition towards sexting was of an emotional and relational type. The existence of a statistically significant relationship between the variables sex and cyberbullying, age and cyberbullying and intense and repeated harassment with social networks was also determined. From which we conclude in this research, that sexting and cyberbullying are present behaviors in adolescence as a way of relating among peers.
Description: 
La presente investigación es de tipo cuantitativa descriptiva de corte transversal, cuyo objetivo fue caracterizar el sexting y cyberbullying en adolescentes de 15 a 18 años de Bachillerato General Unificado de dos instituciones educativas de la ciudad de Loja. Se aplicaron dos instrumentos tipo escala, para medir la variable sexting se aplicó la Escala de Conductas sobre Sexting (ECS), y para medir la variable cyberbullying se aplicó la escala European Cyberbullying Intervention Project Questionnaire (ECIPQ). Se trabajó con una muestra de 341 adolescentes de ambos sexos, los resultados evidenciaron que el 73.3% de los estudiantes habían practicado sexting y el 43.7% cyberbullying. El celular y Facebook fueron el recurso tecnológico y la red social más utilizada por los adolescentes para realizar dichos comportamientos: La disposición activa hacia el sexting fue de tipo emotiva y relacional. Se determinó además la existencia de una relación estadísticamente significativa entre las variables sexo y cyberbullying, edad y cyberbullying y acoso intenso y repetido con las redes sociales. A partir de lo cual concluimos en la presente investigación, que el sexting y cyberbullying son comportamientos presentes en la adolescencia como una manera de relacionarse entre pares.
metadata.dc.description.degree: 
Magister en Educación Sexual
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32834
Appears in Collections:Tesis Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de titulación.pdftexto completo1.38 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00