Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28177
Title: The impact of audiovisual aids on adult efl learners´affective filters to improve speaking fluency
Authors: Serrano Crausaz, Paola Cristina
metadata.dc.contributor.advisor: Carr, Anne
Keywords: Affective Filters
Speaking Fluency
Collaborative Learning
Audio-Visual Aids
Tesis De Maestria En Lingüistica Aplicada A La Enseñanza Del Ingles Como Lengua Extranjera
Issue Date: 2017
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 117 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TM4;1225
metadata.dc.type: masterThesis
Abstract: 
The present study was designed to investigate the impact of visual aids on young adult EFL learners’ affective filters to develop fluency in the speaking skill. In doing so, twenty-eight undergraduate students taking third level English classes at the Language Institute at the University of Cuenca – Ecuador - participated voluntarily in this research. They were asked to answer a 41-item questionnaire (adapted from the FLCAS anxiety questionnaire) regarding affective filters, which was applied before and after the intervention. An 11-item pre and post-test was applied to participants in order to measure their speaking fluency and the results were compared after the intervention. Analysis of the data revealed that participants’ affective filters remarkably influenced their English speaking fluency. Likewise, the use of audio-visual aids such as movies, interviews, sitcoms and real debates combined with collaborative learning activities like pair or group work contributed to minimize negative affective factors for instance anxiety and low self-confidence. Further findings also suggested that audio-visual aids motivated students and encouraged them to use vocabulary and grammar in real situations. The above findings along with the positive effect of collaborative learning activities constitute a way to promote adult students’ speaking fluency. These findings helped to conclude that teachers have the ability to minimize students’ negative affective filters by establishing a friendly and motivating learning environment in class, aided with the appropriate materials and means in order to create a sense of direction and fun.
Description: 
El presente estudio fue diseñado para investigar el impacto que tienen los materiales audio-visuales sobre los filtros afectivos de estudiantes adultos jóvenes de EFL para el desarrollo de la fluidez en la destreza oral. Veinte y ocho estudiantes de pregrado del tercer nivel de inglés en el Instituto Universitario de Lenguas de la Universidad de Cuenca – Ecuador – participaron voluntariamente en esta investigación, se les pidió responder a un cuestionario de 41 preguntas (adaptado del cuestionario sobre ansiedad FLCAS) a cerca de filtros afectivos, el cual fue aplicado antes y después de la intervención. Un pre y un post-test fueron aplicados a los participantes para medir su fluidez oral y los resultados obtenidos fueron comparados luego de la intervención. El análisis de datos reveló que los filtros afectivos de los participantes influyeron significativamente en su fluidez oral. También, el uso de materiales audiovisuales, como películas, entrevistas, comedias y debates reales combinados con actividades de aprendizaje colaborativo tales como trabajo en parejas o en grupos, contribuyeron a minimizar los filtros afectivos negativos como ansiedad y baja autoestima. Hallazgos posteriores también sugirieron que el material audiovisual motivó a los estudiantes y los incentivó a utilizar vocabulario y gramática en situaciones reales, conjuntamente con el efecto positivo de actividades de aprendizaje colaborativo constituyen una manera de mejorar la fluidez oral de estudiantes adultos jóvenes. Estos hallazgos contribuyeron a concluir que los profesores tienen la facultad de minimizar filtros afectivos negativos en los estudiantes mediante un ambiente de aprendizaje amigable y motivador en el aula, asistidos del material y los medios apropiados para crear sentido de dirección y diversión.
metadata.dc.description.degree: 
Magíster en Lingüística Aplicada a la Enseñanza del Inglés como Lengua Extranjera
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/28177
Appears in Collections:Tesis Maestrías

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tesis.pdftexto completo1.49 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00