Teachers’ Perceptions about the Usefulness of Gamification to Increase Motivation in the EFL Classroom
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Date
2025-11-07
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Publisher
Universidad de Cuenca. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación
Abstract
This research synthesis was conducted to determine teachers' perceptions of the usefulness of gamification in increasing motivation in the English as a Foreign Language classroom. To answer the research questions posed, 20 empirical studies were used to categorize and analyze the information. After data analysis, the results showed the existence of four benefits presented to increase learner motivation: vocabulary acquisition, grammar, critical and problem-solving skills, and motivation and engagement. In addition, the drawbacks were also examined: lack of teacher training, time, planning, and classroom management. Moreover, teachers' positive perceptions were detailed: increased student motivation and engagement, conducive learning environment, and student-centered learning; on the other hand, teachers' negative perception showed the impact of teaching experience on the failure of this approach. The results demonstrated the effectiveness of gamification bringing benefits for teachers and students; however, there are disadvantages that limit its application, but there is no doubt about its effectiveness. Finally, it is recommended that future research focus on a specific educational setting and consider geographical areas with similar resources and teacher preparation.
Resumen
Esta síntesis de investigación se llevó a cabo para determinar las percepciones de los profesores sobre la utilidad de la gamificación para aumentar la motivación en el aula de EFL. Para responder a las preguntas de investigación planteadas, se utilizaron 20 estudios empíricos para categorizar y analizar la información. Tras el análisis de los datos, los resultados mostraron la existencia de cuatro beneficios presentados para aumentar la motivación del alumno: adquisición de vocabulario, gramática, habilidades críticas y de resolución de problemas, y motivación y compromiso. Además, también se examinaron los inconvenientes: falta de formación del profesorado, tiempo, planificación y gestión del aula. Además, se detallaron las percepciones positivas de los profesores: mayor motivación y compromiso de los estudiantes, entorno de aprendizaje propicio y aprendizaje centrado en el estudiante; por otro lado, la percepción negativa de los profesores mostró el impacto de la experiencia docente en el fracaso de este enfoque. Los resultados demostraron la eficacia de la gamificación aportando beneficios para profesores y estudiantes; sin embargo, existen desventajas que limitan su aplicación, pero no cabe duda de su eficacia. Por último, la recomendación para futuras investigaciones es centrarse en un nivel educativo específico y la importancia de tener en cuenta zonas geográficas concretas donde las fuentes y la preparación docente son prácticamente las mismas.
Keywords
Literatura Inglesa, Motivación educativa, Gamificación
Citation
Código de tesis
TLI; 669
Código de tesis
Grado Académico
Licenciado en Pedagogía del Idioma Inglés
