Estado nutricional y su influencia en el rendimiento académico en niños de 6 a 11 años de la Unidad Educativa Octavio Diaz León Parroquia “El Valle”, 2024-2025

Loading...
Thumbnail Image

Date

2025-07-29

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Cuenca

Abstract

Introduction: The relationship between nutritional status and academic performance has garnered increasing attention in health and education research due to its impact on children's cognitive and psychosocial development during early childhood. This relationship is closely linked to the family and community environment in which children grow. Objective: This study aimed to examine the connection between nutritional status and academic performance in children aged 6 to 11 years at the Octavio Díaz León Educational Unit in the "El Valle" Parish. Methodology: An observational, analytical, cross-sectional cohort study with a quantitative approach was conducted. The study sample consisted of 99 children, selected through a sampling formula from a universe of 132 students. Demographic data such as age, gender, and educational level were collected. Nutritional status was assessed using anthropometric measurements, including weight, height, and Body Mass Index (BMI), which were interpreted based on percentile curves. Academic performance was evaluated using grades from the school year, in accordance with the Ministry of Education's grading system. Data analysis was performed using SPSS software, with frequency percentages and the Chi-square test to assess the relationship between nutritional status and academic performance. Results: The highest percentage of children (26.3%) were aged 9 years. According to percentile curves, 67.7% of children were classified as having normal weight, while overweight and obesity rates were 10.5% and 18.8%, respectively. A significant association was found between nutritional status and academic performance (p < .001), particularly among children with normal weight. Conclusion: Children with normal weight demonstrated better academic performance, with 33% of these children showing improved learning outcomes. These findings underscore the importance of implementing nutritional interventions to enhance school performance and overall well-being.

Resumen

Introducción: El estado nutricional y su influencia en el rendimiento académico es un tema de creciente interés en la investigación de salud y educación, que influye en el desarrollo cognitivo y psicosocial de los niños en edades tempranas. Está profundamente enlazado por el entorno familiar y comunitario en que se desenvuelven. Objetivo: Relacionar el estado nutricional y el rendimiento académico en niños de 6 a 11 años de la Unidad Educativa Octavio Díaz León Parroquia “El Valle”. Metodología: Se realizó un estudio observacional, analítico de cohorte transversal con enfoque cuantitativo. El universo constituido por 132 niños que aplicando la fórmula muestral se obtiene 99. Se utilizo las variables de los datos demográficos de edad, sexo y grado de instrucción. El rendimiento académico se determinó en base a las calificaciones obtenidas en el período lectivo e interpretadas de acuerdo al Sistema de Calificación del Ministerio de Educación. Los datos fueron obtenidos por el programa SPSS, en frecuencia porcentajes y la prueba de Chi Cuadrado para determinar la relación entre el estado nutricional y el rendimiento académico. Resultados: El mayor porcentaje de niños se encuentra en la edad de 9 años en un 26,3%. El estado nutricional según las curvas en percentil el 67.7% de los niños presentó un peso normal, mientras el sobrepeso y obesidad con valores que oscilan entre 10,5 y 18,8 % respectivamente. Se encontró una asociación significativa con un valor de p < .001) entre el estado nutricional y el rendimiento académico, en niños con peso normal. Conclusión: Los niños con peso normal mostraron un mejor rendimiento académico de aprendizaje en proceso de desarrollo con el 33%. Estos hallazgos resaltan la importancia de promover intervenciones nutricionales para mejorar el desempeño escolar y el bienestar general.

Keywords

Enfermería, Estado nutricional, Rendimiento académico, Salud infantil, Sistema educativo

Citation

Código de tesis

ENF; 1093

Código de tesis

Grado Académico

Licenciado en Enfermería

Enlace al documento