Memoria operativa y control inhibitorio en escolares: perspectivas parental y cognitiva en Cuenca (2022-2023)

Loading...
Thumbnail Image

Date

2025-02-25

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Cuenca

Abstract

The assessment of executive functions in childhood employs various methods to understand cognitive abilities in educational contexts. However, challenges persist due to the need for comparable evaluation tools. Objective: To examine the relationship between parental perception of working memory and inhibition and direct cognitive assessment applied to schoolchildren in Cuenca during the 2022-2023 period. Method: Spearman rho correlation test was used with a sample of 212 children and their parents. Parents completed the CHEXI questionnaire, while children took the CAB® PRO test from CogniFit ©. Results: A weak but significant correlation was found between working memory scores from the CHEXI and CAB® PRO (p = 0.001), whereas the correlation for inhibition was not significant (p = 0.068). Conclusion: Parental perception partially reflects actual performance in working memory but not in inhibition, possibly due to the difficulty parents face in accurately assessing this function.

Resumen

La evaluación de las funciones ejecutivas en la infancia utiliza diversos métodos para entender las capacidades cognitivas en el contexto educativo, sin embargo, existen desafíos debido a necesidad de herramientas de evaluación comparables. Objetivo: Relacionar la percepción parental sobre la memoria operativa e inhibición y la evaluación cognitiva directa aplicada a escolares en Cuenca en el periodo 2022-2023. Método: Se empleó la prueba de correlación rho de Spearman con una muestra de 212 niños y sus padres. Los padres completaron el cuestionario CHEXI y los niños realizaron el test CAB® PRO de Cognifit ©. Resultados: Se encontró una correlación significativa pero débil entre la memoria operativa del CHEXI y el CAB® PRO (p = 0.001), mientras que la correlación en inhibición no fue significativa (p = 0.068). Conclusión: La percepción parental refleja parcialmente el desempeño real en memoria operativa, pero no en inhibición, posiblemente debido a la dificultad de los padres para evaluar con precisión esta función.

Keywords

Psicología, Funciones ejecutivas, Educación inicial, Infancia

Citation

Código de tesis

TPS; 830

Código de tesis

Grado Académico

Licenciado en Psicología

Director de tesis

Enlace al documento