Inteligencia emocional en personal docente de la Facultad de Psicología de la Universidad de Cuenca en el periodo septiembre 2024-febrero 2025
Loading...
Date
2025-02-18
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
Emotional intelligence (EI) refers to the ability to perceive, assimilate, understand and regulate one's own and others' emotions, enabling emotional and intellectual growth. This research had the general objective: to describe the levels of each dimension of perceived intrapersonal Emotional Intelligence, in the teachers of the Faculty of Psychology of the University of Cuenca in the period September 2024-February 2025. And as specific objectives: to identify the levels of each dimension of intrapersonal Emotional Intelligence perceived in teachers of the Faculty of Psychology according to personal and work sociodemographic variables. The study had a quantitative approach with a non-experimental design of descriptive scope and cross-section. The population consisted of 46 teachers who participated voluntarily, to whom the TMMS-24 (Trait-Meta Mood Scale – 24) scale was administered, which served to collect real information that helped us identify the levels of the dimensions of Emotional Intelligence present in the teachers of the Faculty. of Psychology. It was expected that the teachers of the Faculty of Psychology of the University of Cuenca have an optimal score in the different dimensions of Emotional Intelligence such as: attention, clarity and emotional repair.
Resumen
La inteligencia emocional (IE) hace referencia a la capacidad de percibir, asimilar, comprender y regular las emociones propias y ajenas, posibilitando el crecimiento emocional e intelectual. Esta investigación tuvo como objetivo general: describir los niveles de cada dimensión de la Inteligencia Emocional intrapersonal percibida, en los docentes de la Facultad de Psicología de la Universidad de Cuenca en el periodo septiembre 2024-febrero 2025. Y como objetivos específicos: identificar los niveles de cada dimensión de la Inteligencia Emocional intrapersonal percibida en docentes de la Facultad de Psicología según variables sociodemográficas personales y laborales. El estudio tuvo un enfoque cuantitativo con un diseño no experimental de alcance descriptivo y corte transversal. La población se constató de 46 docentes que participaron de forma voluntaria a los cuales se les administró la herramienta TMMS-24 (Trait-Meta Mood Scale – 24) que sirvió para recolectar la información real que nos ayudó a identificar los niveles de las dimensiones de Inteligencia Emocional presentes en los docentes de la Facultad de Psicología. Se esperó que los docentes de la Facultad de Psicología de la Universidad de Cuenca cuenten con un puntaje óptimo en las diferentes dimensiones de la Inteligencia Emocional como lo son: atención, claridad y reparación emocional.
Keywords
Psicología, Inteligencia emocional, Reparación emocional
Citation
Código de tesis
TPS; 805
Código de tesis
Grado Académico
Licenciado en Psicología
