Familias hiperconectadas: Mediación parental en la tecnología digital en adolescentes cuencanos
Loading...
Date
2025-02-17
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
Objective: This study aims to evaluate parental mediation strategies in the use of digital technology and its relationship with sex and age in adolescents aged 12 to 17 years who attend educational units in Cuenca. Methodology: The research approach was quantitative, with a descriptive and correlational scope and cross-sectional. For the sample, the database of the project "Hyperconnected Families: Parental mediation and the role of socio-emotional skills in the use of digital technology in adolescents in Cuenca" was partially used. The participants were 327 parents of adolescents who attend four educational institutions in Cuenca. Results: A predominance of enabling strategies was found, followed by a moderate use of monitoring strategies and low use of restrictive strategies. The influence of sex on the preference for certain strategies, with greater control and restriction on daughters than on sons. A negative correlation was found between adolescents' age and the use of mediation strategies, indicating a lower use of these strategies as age increases. Conclusion: The importance of parental mediation strategies to balance risks and opportunities in the use of digital technologies by adolescents is highlighted, and differentiated patterns were identified according to sex and age. The findings provide a basis for designing more inclusive and effective strategies in educational, preventive, family and social contexts.
Resumen
Objetivo: Este estudio pretende evaluar las estrategias de mediación parental en el uso de la tecnología digital y su relación con el sexo y la edad en adolescentes de 12 a 17 años que asisten a Unidades Educativas de Cuenca. Metodología: El enfoque de investigación fue cuantitativo, con un alcance descriptivo y correlacional y de corte transversal. Para la muestra se utilizó de forma parcial la base de datos del proyecto “Familias Hiperconectadas: La mediación parental y el rol de las competencias socioemocionales en el uso de la tecnología digital en adolescentes de Cuenca”. Los participantes fueron 327 padres y madres de adolescentes que asisten a cuatro Instituciones Educativas de Cuenca. Resultados: Se encontró una predominancia de las estrategias habilitantes, seguidas por un uso moderado de estrategias de monitoreo y bajo uso de estrategias restrictivas. La influencia del sexo en la preferencia por ciertas estrategias, con mayor control y restricción sobre hijas que sobre hijos. Una correlación negativa entre la edad de los adolescentes y el uso de estrategias de mediación, indicando un menor uso de las mismas a medida que aumenta la edad. Conclusión: Se destaca la importancia de las estrategias de mediación parental para equilibrar riesgos y oportunidades en el uso de tecnologías digitales por adolescentes. Los hallazgos aportan bases para diseñar estrategias más inclusivas y efectivas en contextos educativos, preventivos, familiares y sociales.
Keywords
Psicología, Mediación, Progenitores
Citation
Código de tesis
TPS; 803
Código de tesis
Grado Académico
Licenciado en Psicología
