Using Manipulative Materials to Teach English Vocabulary to Children

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Date

2024-10-22

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Publisher

Universidad de Cuenca

Abstract

Vocabulary development in foreign language acquisition is a significant challenge for educators. This study explores the impact of manipulative materials on vocabulary acquisition among school-age children learning English as a foreign language. Various studies were analyzed using a qualitative and exploratory research design to comprehend the role of manipulative objects in improving language learning outcomes. The research highlights that traditional language teaching methods, while effective, are significantly enhanced when supplemented with manipulative elements such as objects, pictures, and audiovisual tools. These tools reinforce learning and make the acquisition of new vocabulary more engaging and effective by connecting new words to students' native language. Studies were selected through a bibliographic review and content analysis to evaluate how these manipulative materials influence vocabulary learning. Findings suggest that a balanced approach, incorporating diverse visual and manipulative tools, fosters better vocabulary retention and application. The study concludes that combining methodologies and techniques can help students acquire a rich and organized vocabulary, meeting academic and daily communication needs.

Resumen

El desarrollo del vocabulario en la adquisición de lenguas extranjeras es un reto importante para los educadores. Este estudio explora el impacto de los materiales manipulativos en la adquisición de vocabulario entre niños en edad escolar que aprenden inglés como lengua extranjera. Se analizaron varios estudios utilizando un diseño de investigación cualitativo y exploratorio para comprender el papel de los objetos manipulativos en la mejora de los resultados del aprendizaje de idiomas. La investigación destaca que los métodos tradicionales de enseñanza de idiomas, aunque eficaces, mejoran significativamente cuando se complementan con elementos manipulativos como objetos, imágenes y herramientas audiovisuales. Estas herramientas refuerzan el aprendizaje y hacen que la adquisición de nuevo vocabulario sea más atractiva y efectiva al conectar las nuevas palabras con la lengua materna de los estudiantes. Los estudios se seleccionaron a través de una revisión bibliográfica y un análisis de contenido para evaluar cómo estos materiales manipulativos influyen en el aprendizaje de vocabulario. Los hallazgos sugieren que un enfoque equilibrado, que incorpora diversas herramientas visuales y manipulativas, fomenta una mejor retención y aplicación del vocabulario. El estudio concluye que la combinación de metodologías y técnicas puede ayudar a los estudiantes a adquirir un vocabulario rico y organizado, satisfaciendo las necesidades de comunicación académica y diaria.

Keywords

Literatura Inglesa, Enseñanza del inglés, Aprendizaje significativo, Vocabulario

Citation

Código de tesis

TLI;642

Código de tesis

Grado Académico

Licenciado en Ciencias de la Educación en Lengua y Literatura Inglesa

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