Factors Affecting the Attainment of English Native-like Pronunciation in EFL/ESL Learners

Loading...
Thumbnail Image

Date

2024-10-21

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Cuenca

Abstract

This research synthesis aims to report on the factors that contribute to or hinder the acquisition of native-like English pronunciation in learners of English as a foreign and as a second language. Major contributing factors include early age of acquisition, regular exposure and immersion in English-speaking environments, phonics instruction, motivation, and access to pronunciation resources. Conversely, first language interference, limited exposure, late age of acquisition, inadequate phonics instruction, and low motivation can hinder progress. To address these challenges, English as a Foreign Language (EFL) teachers employ strategies such as phonics instruction, listening and imitation exercises, feedback, repetitive drills, use of technology, interactive activities, and teaching intonation and stress patterns. EFL/English as a Foreign Language (ESL) learners’ perceptions of the possibility of achieving native-like pronunciation varies: many consider it crucial for effective communication and social integration, although opinions on its attainment differ. Learners’ views are also influenced by issues of cultural identity, teacher encouragement, peer support, and personal satisfaction derived from improved pronunciation. Effective teaching methods, consistent practice, and supportive learning environments are essential for learners to achieve their pronunciation goals.

Resumen

Este trabajo de titulación tiene como objetivo informar sobre los factores que facilitan o impiden la adquisición de una pronunciación similar a la nativa en ingles en estudiantes de inglés como lengua extranjera y como segunda lengua. Entre los principales factores que contribuyen a ello se encuentran la edad temprana de adquisición, la exposición regular y la inmersión en entornos anglófonos, la enseñanza de la fonética, motivación y acceso a recursos de pronunciación. Por el contrario, la interferencia de la primera lengua, la exposición limitada, la edad avanzada de adquisición, la instrucción fonética inadecuada y la baja motivación pueden obstaculizar el progreso. Para hacer frente a estos retos, los profesores de inglés emplean estrategias como la enseñanza de la fonética, ejercicios de escucha e imitación, retroalimentación, ejercicios repetitivos, uso de la tecnología, actividades interactivas y enseñanza de patrones de entonación y acentuación. La percepción de los estudiantes de inglés sobre la posibilidad de conseguir una pronunciación similar a la de un nativo varía: muchos la consideran crucial para una comunicación eficaz y para la integración social, aunque las opiniones sobre su consecución difieren. Las opiniones de los estudiantes también son influidas por cuestiones de identidad cultural, el estímulo del profesor, el apoyo de los compañeros y la satisfacción personal derivada de la mejora de la pronunciación. Los métodos de enseñanza eficaces, la práctica constante y los entornos de aprendizaje.

Keywords

Literatura Inglesa, Fonética, Estrategias pedagógicas, Percepción estudiantil

Citation

Código de tesis

TLI;641

Código de tesis

Grado Académico

Licenciado en Ciencias de la Educación en Lengua y Literatura Inglesa

Director de tesis

Enlace al documento