Factors Affecting the Attainment of English Native-like Pronunciation in EFL/ESL Learners
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Date
2024-10-21
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
This research synthesis aims to report on the factors that contribute to or hinder the acquisition
of native-like English pronunciation in learners of English as a foreign and as a second
language. Major contributing factors include early age of acquisition, regular exposure and
immersion in English-speaking environments, phonics instruction, motivation, and access to
pronunciation resources. Conversely, first language interference, limited exposure, late age of
acquisition, inadequate phonics instruction, and low motivation can hinder progress. To
address these challenges, English as a Foreign Language (EFL) teachers employ strategies
such as phonics instruction, listening and imitation exercises, feedback, repetitive drills, use of
technology, interactive activities, and teaching intonation and stress patterns. EFL/English as
a Foreign Language (ESL) learners’ perceptions of the possibility of achieving native-like
pronunciation varies: many consider it crucial for effective communication and social
integration, although opinions on its attainment differ. Learners’ views are also influenced by
issues of cultural identity, teacher encouragement, peer support, and personal satisfaction
derived from improved pronunciation. Effective teaching methods, consistent practice, and
supportive learning environments are essential for learners to achieve their pronunciation
goals.
Resumen
Este trabajo de titulación tiene como objetivo informar sobre los factores que facilitan o impiden
la adquisición de una pronunciación similar a la nativa en ingles en estudiantes de inglés como
lengua extranjera y como segunda lengua. Entre los principales factores que contribuyen a
ello se encuentran la edad temprana de adquisición, la exposición regular y la inmersión en
entornos anglófonos, la enseñanza de la fonética, motivación y acceso a recursos de
pronunciación. Por el contrario, la interferencia de la primera lengua, la exposición limitada, la
edad avanzada de adquisición, la instrucción fonética inadecuada y la baja motivación pueden
obstaculizar el progreso. Para hacer frente a estos retos, los profesores de inglés emplean
estrategias como la enseñanza de la fonética, ejercicios de escucha e imitación,
retroalimentación, ejercicios repetitivos, uso de la tecnología, actividades interactivas y
enseñanza de patrones de entonación y acentuación. La percepción de los estudiantes de
inglés sobre la posibilidad de conseguir una pronunciación similar a la de un nativo varía:
muchos la consideran crucial para una comunicación eficaz y para la integración social,
aunque las opiniones sobre su consecución difieren. Las opiniones de los estudiantes también
son influidas por cuestiones de identidad cultural, el estímulo del profesor, el apoyo de los
compañeros y la satisfacción personal derivada de la mejora de la pronunciación. Los métodos
de enseñanza eficaces, la práctica constante y los entornos de aprendizaje.
Keywords
Literatura Inglesa, Fonética, Estrategias pedagógicas, Percepción estudiantil
Citation
Código de tesis
TLI;641
Código de tesis
Grado Académico
Licenciado en Ciencias de la Educación en Lengua y Literatura Inglesa
