Análisis del uso de infografías periodísticas en National Geographic y Pictoline como herramientas de comunicación

Loading...
Thumbnail Image

Date

2024-09-19

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Cuenca

Abstract

Starting from the fact that previous studies do not specifically address the characteristics to be considered so that infographics are assessed as adequate to objectively inform the reader, in addition to effectiveness and how the content influences or does not influence the public that accesses this information. . The purpose of the research was to determine the characteristics that journalistic infographics must have to become an independent informative element in the media. To achieve this, a study with a qualitative approach was carried out, based on a bibliographic review and comparison of 20 infographics from National Geographic and Pictoline. The results show that the influential elements are visualization, content and knowledge. Reason why it is concluded that the characteristics that journalistic infographics must have to constitute an independent information element in the media are organization, design, content, clarity, as well as linguistic correctness. The semantic and syntactic characteristics to write infographic language are not enough to adapt them to digital journalistic news.

Resumen

Partiendo del hecho que los estudios previos no abordan con especificidad las características a considerar para que las infografías se valoren como adecuadas para informar de forma objetiva al lector, además de la efectividad y como el contenido influye o no en el público que accede a esta información. El propósito de la investigación fue determinar las características que deben tener las infografías periodísticas para convertirse en un elemento informativo independiente en los medios de comunicación. Para cumplirlo se llevó a cabo un estudio con enfoque cualitativo, desde la revisión bibliográfica y la comparación de 20 infografías de National Geographic y Pictoline. Los resultados evidencian que los elementos influyentes son los de visualización, contenido y conocimiento. Razón por la cual se concluye que las características que deben tener las infografías periodísticas para constituirse como en un elemento informativo independiente en los medios de comunicación son la organización, el diseño, el contenido, la claridad, así como la corrección lingüística. Las características semánticas y sintácticas para redactar el lenguaje infográfico no son suficientes para adaptarlas a las noticias periodísticas digitales.

Keywords

Periodismo, Comunicación social, Noticias, Infografías periodísticas

Citation

Código de tesis

TP;014

Código de tesis

Grado Académico

Licenciado en Periodismo

Enlace al documento