La influencia educativa de los Salesianos en Cuenca (1893-1938)
Loading...
Date
2024-09-12
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
The arrival of the Salesian Congregation in Cuenca marked the beginning of a socio-
educational work that would take off in the early twentieth century. Although the city constituted
a space where technical education was developed, there is no major research support about
it since most studies have been aimed at the East. It is important to frame that this research
aims to analyze the educational influence of the salesians in Cuenca during 1893 (arrival in
the city of Cuenca) and 1938 (operation of the Institute of Arts and Crafts "Cornelio Merchán").
This study adopts a qualitative approach, using the analysis of primary sources from the
Archivo Histórico Salesiano-Ecuador (AHS/E) and secondary sources: salesian bulletins,
books and articles. In addition, the interview will be incorporated to gather perceptions that will
strengthen the analysis of the mentioned sources. It should be clarified that in order to analyze
the topic, critical history will be taken into account, which will allow us to have an analytical
look at the salesian influence. Through the work it was concluded that the salesian works in
Cuenca during the stipulated period were important for the educational development in
Cuenca, which despite the political problems managed to consolidate as a congregation that
helped to technify education. Finally, it is hoped that this research will contribute to the
knowledge of the history of education in Cuenca and reinforce the memory of the salesian
presence in the city.
Resumen
La llegada de la Congregación Salesiana a Cuenca marcó el inicio de una labor
socioeducativa que despegaría a inicios del siglo XX. A pesar de que la ciudad constituyó un
espacio en donde se desarrolló la educación técnica no hay mayor soporte investigativo sobre
eso ya que, la mayoría de estudios han estado destinados al Oriente. Es importante enmarcar
que esta investigación tiene como objetivo analizar la influencia educativa de los salesianos
en Cuenca durante 1893 (llegada a la ciudad Cuenca) y 1938 (funcionamiento del Instituto de
Artes y Oficios “Cornelio Merchán”). Este estudio adopta un enfoque cualitativo, utilizando el
análisis de fuentes primarias del Archivo Histórico Salesiano-Ecuador (AHS/E) y fuentes
secundarias: boletines salesianos, libros y artículos. Además, se incorporará la entrevista
para recopilar percepciones que fortalecerán el análisis de las fuentes mencionadas. Cabe
aclarar que para analizar el tema se tomará en cuenta la historia crítica, que permitirá tener
una mirada analítica sobre la influencia salesiana. Mediante el trabajo se llegó a la conclusión
de que las obras salesianas en Cuenca durante el periodo estipulado fueron importantes para
el desarrollo educativo en la ciudad, que pese a los problemas políticos lograron consolidarse
como una congregación que ayudó a tecnificar la educación. Finalmente, se espera que esta
investigación contribuya al conocimiento de la historia de la educación en Cuenca y refuerce
la memoria de la presencia salesiana en la ciudad.
Keywords
Historia, Pedagogía bosquiana, Progresismo, Liberalismo
Citation
Código de tesis
THG;582
Código de tesis
Grado Académico
Licenciado en Pedagogía de la Historia y las Ciencias Sociales
