English Teaching Strategies to Motivate EFL Students in Rural and Urban Public Schools
Loading...
Date
2024-09-11
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
Motivation and teaching strategies are fundamental in language learning; teachers play a
crucial role in employing motivational strategies to engage students in their learning. Factors
such as the locality of schools, whether urban or rural, influence the process of teaching and
learning English. This research aims to analyze these environments to identify the motivational
strategies used in each area, their frequency of use, and the perceptions of teachers and
students regarding these strategies. The study focused on two educational public institutions
in Ecuador: one rural and one urban. The participants included three English teachers and 80
students in the rural school, and two English teachers and 85 students in the urban school.
The students were in the first, second, or third year of high school, aged between 15 and 18.
Observations recorded as field notes and semi-structured interviews were applied. The
collected data were analyzed using the technique of thematic content analysis. The results
showed that the motivational strategies used included incorporating humor, adapting content
to real-life situations, facilitating group work, providing rewards, and giving feedback.
Additionally, technological resources were notably used as a motivational strategy in the rural
environment. The frequency of these strategies varied depending on the teachers. Finally,
teachers and students had positive perceptions of the motivational strategies, although
observations in the urban environment did not corroborate this positivity.
Resumen
La motivación y las estrategias de enseñanza son fundamentales en el aprendizaje de
idiomas; los maestros juegan un papel crucial al emplear estrategias motivacionales para
involucrar a los estudiantes en su aprendizaje. Hay factores que influyen en el proceso de
enseñanza y aprendizaje del inglés, como la localidad de las escuelas, ya sea urbana o rural.
Esta investigación tiene como objetivo analizar estos entornos para identificar las estrategias
motivacionales utilizadas en cada área, la frecuencia de su uso y las percepciones de
maestros y estudiantes respecto a estas estrategias. El estudio se centró en dos instituciones
educativas públicas en Ecuador: una rural y una urbana; los participantes fueron tres
maestros de inglés y 80 estudiantes y dos maestras de inglés y 85 estudiantes
respectivamente. Los estudiantes cursaban el primero, segundo o tercer curso de
bachillerato, teniendo entre 15 y 18 años. Se aplicaron observaciones registradas como notas
de campo y entrevistas semiestructuradas. Los datos recolectados se analizaron mediante la
técnica de análisis de contenido temático. Los resultados revelaron que las estrategias
motivacionales utilizadas fueron la incorporación del humor, la adaptación del contenido a
situaciones de la vida real, la facilitación del trabajo en grupo, la entrega de recompensas y
la retroalimentación. Además, los recursos tecnológicos se utilizaron notablemente como
estrategia motivacional en el entorno rural. La frecuencia de estas estrategias varió
dependiendo de los maestros. Finalmente, tanto maestros como estudiantes tenían
percepciones positivas sobre las estrategias motivacionales, aunque las observaciones en el
entorno urbano no corroboraron esta positividad.
Keywords
Literatura Inglesa, Enseñanza del inglés, Estrategias motivacionales
Citation
Código de tesis
TLI;626
Código de tesis
Grado Académico
Licenciado en Pedagogía del Idioma Inglés
