Publication: Autoevaluación y heteroevaluación del proceso didáctico de la clase de educación física
Loading...
Date
2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
One of the key components to guarantee the quality of the didactic process of a Physical Education class is related to educational evaluation; an assessment in which direct participation agents are integrated, which makes it possible to know its context from the individual perceptions of the evaluators. The objective self-evaluation of the Physical Education teacher allows to identify their strengths and weaknesses in didactic performance; on the other hand, the hetero-evaluation of the students provides a substantial perspective, on which to make value judgments and global decisions about the reality of the Physical Education class. This research work refers to the self-evaluation and hetero-evaluation of the didactic process of the Physical Education class, in different educational units of the city of Cuenca-Ecuador. The study populations were made up of Physical Education teachers and students from the Basic Middle, Basic Upper and the Unified General Baccalaureate level. The results of the self-evaluation reflect that the teacher's attention to the teaching-learning process is far from ideal, while the hetero-evaluation denotes negative results in certain items due to the context of the students
Description
Uno de los componentes claves para garantizar la calidad del proceso didáctico de una clase de Educación Física, está relacionado con la evaluación educativa; una valoración en la que se integren agentes de participación directa, que permita conocer el contexto de la misma a partir de las percepciones individuales de los evaluadores. La autoevaluación objetiva del docente de Educación Física, permite identificar sus fortalezas y debilidades de desempeño didáctico; por otro lado, la heteroevaluación de los estudiantes facilita una perspectiva sustancial, sobre la cual tomar juicios de valor y decisiones globales sobre la realidad de la clase de Educación Física. Este trabajo investigativo refiere a la autoevaluación y heteroevaluación del proceso didáctico de la clase de Educación Física, en diferentes unidades educativas de la ciudad de Cuenca-Ecuador. Las poblaciones de estudio estuvieron conformadas por docentes de Educación Física y estudiantes del subnivel de Básica Media, Básica Superior y el Nivel de Bachillerato General Unificado. Los resultados de la autoevaluación, reflejan que la atención del docente hacia el proceso de enseñanza aprendizaje, dista de lo ideal, mientras que la heteroevaluación denota unos resultados negativos en ciertos ítems a raíz del contexto de los estudiantes.
Keywords
Autoevaluación, Didáctica, Heteroevaluación, Educación física, Evaluación
