Publication: Habilidades de lectura en niños con síndrome de Irlen
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Date
2024
Journal Title
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Volume Title
Publisher
Abstract
Visual perceptual distortions and physical discomfort that cause difficulties in reading are some of the
characteristics of Irlen syndrome. This study examined if students with Irlen syndrome, assessed with
different reading tasks, present differences in reading skills when compared to those without the
condition. Participants were 110 fourth and fifth graders (mean age = 8.6 years), 55 with Irlen syndrome
(ISG group) and 55 without the syndrome (control group). Researchers applied the Irlen Reading
Perceptual Scale to evaluate the Irlen Syndrome and the PROLEC-R Test to assess reading processes. The
results showed significant group differences in Word Reading, Pseudoword Reading, Punctuation Marks,
Sentence, and Text Comprehension. Oral comprehension in the auditory modality was not significantly
different, which would support the idea that Irlen syndrome seems to be related to visual sensory
processes. In conclusion, participants with Irlen syndrome presented impaired reading processes that
might affect overall visual comprehension but not oral reading comprehension.
Description
Las distorsiones visuales perceptivas y las molestias físicas que provocan dificultades en la lectura son
algunas de las características del síndrome de Irlen. Este estudio examinó si los estudiantes con síndrome
de Irlen, evaluados con diferentes tareas de lectura, presentan diferencias en las habilidades de lectura en
comparación con aquellos sin la condición. Los participantes fueron 110 alumnos de cuarto y quinto
grado (edad media = 8.6 años), 55 con síndrome de Irlen (grupo GSI) y 55 sin síndrome (grupo de
control). Los investigadores aplicaron la Escala de Percepción de Lectura de Irlen para evaluar el
Síndrome de Irlen y la prueba PROLEC-R para evaluar los procesos de lectura. Los resultados mostraron
diferencias significativas entre los grupos en Lectura de palabras, Lectura de pseudopalabras, Signos de
puntuación, Oraciones y Comprensión de textos. La comprensión oral en la modalidad auditiva no fue
significativamente diferente, lo que apoyaría la idea de que el síndrome de Irlen parece estar relacionado
con procesos sensoriales visuales. En conclusión, los participantes con síndrome de Irlen presentaron
procesos de lectura deteriorados que podrían afectar la comprensión visual general, pero no la
comprensión lectora oral.
Keywords
Dificultades de aprendizaje, Síndrome de Irlen, Comprensión lectora, Dificultades de lectura, Habilidades de lectura
Citation
URI
http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/44295
https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85185333862&origin=resultslist&sort=plf-f&src=s&sid=89bf54b803305d63220779d283b047bc&sot=b&sdt=b&s=TITLE-ABS-KEY%28Habilidades+de+lectura+en+ni%C3%B1os+con+s%C3%ADndrome+de+Irlen%29&sl=68&sessionSearchId=89bf54b803305d63220779d283b047bc&relpos=0
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