Title: | La violencia escolar entre pares y el clima en el aula |
Authors: | Narváez Reyes, María Rocío |
metadata.dc.contributor.advisor: | Araujo Flores, Nilson Patricio |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | narvaezrocio662@gmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Acoso escolar |
Keywords: | Educación General Básica Bienestar estudiantil Aprendizaje Enseñanza Violencia |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 58 Pedagogía |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 6103.01 Terapia del Comportamiento |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 6103 Asesoramiento y Orientación |
Issue Date: | 11-Feb-2022 |
metadata.dc.format.extent: | 58 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TEB;281 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | This monograph is part of the humanistic field,specifically in the psychoeducational context,
by attempting to determine bibliographically how violence between peers in the school context
is related to the climate in the classroom. The study was carried out under an investigative
methodology of bibliographic design, comprising the review and analysis of documentary and
bibliographic sources in order to obtain information on violence between peers in the school
context and how it is related to the climate in the classroom. For this, the search and location of
data was based on the characterization of violence between peers as one of the forms of violence
in the school context, the inquiry about the climate in the classroom from the perspective of its
importance within the teaching processes - learning, and finally the crossing of this information
in an analytical way to determine the relationship of violence between peers in the school
context and the climate in the classroom. It could be concluded that school violence between
peers manifests as a specific and disruptive event that has a disturbing influence on relationships
between peers or between students and the teacher, defining the way in which activities are
developed within the classroom, the feeling of well-being of the students and the way they
participate or intervene in class, that is, their involvement. |
Description: | La presente monografía se inscribe en el campo de la educación, específicamente en lo
referente a lo psico educativo, al pretender determinar bibliográficamente cómo la violencia
entre pares en el contexto escolar se relaciona con el clima en el aula. El estudio se realizó bajo
una metodología investigativa de diseño bibliográfico, comprendiendo la revisión y análisis de
fuentes documentales y bibliográficas con el propósito de obtener información sobre la
violencia entre pares en el contexto escolar y cómo esta se relaciona con el clima en el aula.
Para ello se recuperó información basada en la caracterización de la violencia entre pares como
una de las formas de violencia en el contexto escolar, además se indagó sobre la importancia
del clima en el aula para el proceso de enseñanza-aprendizaje y finalmente se hizo el cruce de
esta información en forma analítica para determinar así la relación de la violencia entre pares
en el contexto escolar y el clima en el aula. Se pudo concluir que la violencia escolar entre pares
se manifiesta como un evento puntual y disruptivo que puede influir en las relaciones entre
pares y en ocasiones entre estudiantes y docentes, definiendo la forma como se desarrollan las
actividades dentro del aula, el bienestar de los alumnos y la manera como estos participa o
intervienen en clase, es decir, su involucramiento. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Educación General Básica |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/38035 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|