Title: | Programa de enseñanza de los fundamentos técnicos en la iniciación del arquero de fútbol |
Authors: | Pesantez Castro, Joseph Israel Hernández Lojano, Diego Fabian |
metadata.dc.contributor.advisor: | Pino Arias, Paulina Michelle |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | chuki10901@gmail.com diegohernandez1427@gmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Deportes |
Keywords: | Cultura Física Fútbol Estrategias metodológicas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 58 Pedagogía |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5801.07 Métodos Pedagógicos |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5801 Teoría y Métodos Educativos |
Issue Date: | 3-Mar-2022 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 58 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TEF;257 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The present research study focuses on the implementation of a teaching program of
technical fundaments based on a playful method for soccer goalkeepers among Foundation
and Participation Football Stages (age from 8 to 10). The participants were from the “JC”
Soccer Academy located in the city of Cuenca-Ecuador. The study arose from the need to
counteract the forms of teaching used in academies, the same ones that are based on
empirical knowledge and practices of activities whit similarities to the competition. Therefore,
the child generates errors in the execution of the goalkeeper ́s technical gestures. In this
point, the implemented program is distinguished by its foundations based on technical and
pedagogical principles with a playful method. As teaching methodologies used in the
academies, they are based empire method. On the other hand, the competition causes the
child to incorrectly performs the technical skills. The playful method involved differentiates
this plan from those applied in the rest of the academies. The methodology section used
quantitative and based on the creation of a teaching program for used in 4 weeks; moreover,
different activate exercises were designed for each day of the weeks. As a previous and
post-evaluation instrument, a checklist was used, it evaluated the specific goalkeeper’s
technical skills: body position, command voice, retention, clearance, direction, and
positioning of defenders; those technical skills were assessed based on a four criteria scale:
Insufficient, Regular, Good and Excellent. In addition, the Wilcoxon test was applied to
evaluate the readability of the teaching program, determining that the p value is less than
0.05, being an effective teaching program with a confidence level of 95% and with 100%
valid data. As a result, it was obtained that the children showed gradual differences in the
seven items evaluated. It was concluded that using a teaching program based on a playful
method for goalkeepers during the foundation-participation stage in soccer had a positive
impact to improve the execution of the goalkeeper’s technical skills. |
Description: | La presente investigación se centra en implementar un programa de enseñanza
mediante la aplicación del método lúdico para el desarrollo de técnicas en la etapa de
iniciación del arquero de fútbol en niños de 8 a 10 años de la academia de fútbol JC de la
ciudad de Cuenca. El estudio surgió por la necesidad de contrarrestar las formas de
enseñanza utilizadas en las academias, mismas que se basan en conocimiento empírico
y práctica de actividades con similitud a la competición, provocando que el niño genere
errores en la ejecución de los gestos técnicos del arquero; en esta línea, el programa
implementado se distingue por sus bases sentadas en principios técnicos y pedagógicos
con carácter lúdico. La metodología de investigación tuvo un enfoque cuantitativo con un
diseño de estudio no paramétrico. Se basó en la creación de un programa de enseñanza con
diferentes ejercicios lúdicos aplicados en un periodo de cuatro semanas. Como
instrumento de evaluación pre y post intervención se utilizó la lista de cotejo, misma que
permitió valorar en una escala de cuatro criterios (insuficiente, regular, bueno y excelente)
los gestos técnicos del aquero: posición del cuerpo, voz de mando, retención, despeje,
ubicación, saques, y dirección y ubicación de defensas. A su vez, se aplicó la prueba de
Wilcoxon para la evaluación de la legibilidad del programa de enseñanza, determinando
que el valor p es menor a 0.05, siendo el programa de enseñanza efectivo con un nivel de
confianza del 95% y con un 100% de datos válidos. Como resultado se obtuvo que los
niños mostraron diferencias graduales en los 7 ítems evaluados. Se concluyó que, la
utilización de un programa de enseñanza con el método lúdico para arqueros en etapa de
iniciación influyó positivamente para mejorar la ejecución de los diferentes gestos técnicos
de los arqueros en el fútbol. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Pedagogía de la Actividad Física y Deporte |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/38250 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|