Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3793
Title: Evaluación e intervención logopédica en los niños con trastornos del habla; que asisten a la Escuela Fiscal Honorato Vázquez, período 2012
Authors: Soto Vega, Jessica Graciela
metadata.dc.contributor.advisor: Carvajal Flor, Edgar
Keywords: Fonoaudiologia
Logoterapia
Lenguaje
Habla
Educacion
Niños
Estudiantes
Canton Cuenca
Issue Date: 2012
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 126 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TECF;048
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The current work has been done by using the descriptive-prospective method, with speech therapy intervention, whose objective was to evaluate and intervene through speech therapy the speech disorders (dyslalia, disfemia, diglossia, and dysarthria) through screening (revision of words previously mentioned) in children (boys and girls) of “Honorato Vásquez” public elementary school from kindergarten until the fourth level of basic education with the help of the application of articulation tests, the evaluation of disfemia, and oral peripheral mechanism. The sample was collected taking into consideration 197 boys and girls. The 15.3% of the children evaluated presented speech disorders, divided into the 14.21% who presented dislalia, and the 1.02% presented disfemia. There was no presence of diglossia or dysarthria. According to gender, 16.82% of boys presented dislalia, contrary to the 12% of girls who presented this disorder. Concerning disfemia, the 1.76% represents boys; however, the 0% of the girls presented this problem. The most frequent ages in which dislalia was shown was between 4-5 years, representing a 56.62%. Disfemia was mostly found in 8-year-old kids (5%). After the speech therapy intervention and the post evaluation of boys and girls, the 8.12% overcame their speech disorder, while the 7.1% could overcame their dislalia. The disfemia cases at 0.51% overcome her disorder. DeCS: Language tests-statistics & numerical dat; Speech Disorders- classification; Speech Disorders- epidemiology; Speech disorders- rehabilitation; Children; Child, Preschool; Students; Cuenca-Ecuador
Description: 
Este trabajo que he realizado fue elaborado a través del método descriptivo prospectivo, con intervención logopédica, el mismo que trata sobre Evaluación e intervención logopédica en los niños con trastornos del habla; que asisten a la escuela fiscalHonorato Vásquez. Periodo 2012. El universo estuvo formado por 197 niños y niñas de inicial a cuarto año de educación básica de la Escuela Fiscal Honorato Vásquez de la ciudad de Cuenca, la cual fue seleccionada aleatoriamente, presentándose trastornos del habla en 30 niños y niñas; con dislalia un (14.21%) respectivamente y con disfemia con (1,02%) en la cual no se presentaron casos de disglosia ni disartria al total de niños que se los evaluó. La dislalia se presentó en un 7% (4 años), 4.06%(5 años), 2.03%(6 años) y 1.01% (7 años). En lo que se refiere a procedencia la dislalia se presentó en un (13,21%) en el área urbana y (1.01%) área rural. Después de aplicar el test de la disfemia observamos que la disfemiatónica solo se presentó en el género masculino en (1.76%) a la edad de 8 años. Después de la intervención logopédica del total de niños y niñas que presentaron dislalia, el 8.12% supero su trastorno articulatorio de los niños y niñas re-evaluados mientras que el 7,1% no lo supero, observándose que el sexo masculino fue el que más superó los trastornos articulatorios (5,07%). Los niños y niñas del área urbana fueron los que más superaron su trastorno articulatorio (7,12%) comparada con el área rural (1.01%).au
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Fonoaudiología
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3793
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TECFpdf1.39 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00