Title: | Concepción sobre calidad educativa de los docentes de Institutos Tecnológicos Superiores y Conservatorio Superior |
Authors: | Espinoza García, Erika Gissella Lascano Cedeño, Ambar Gabriela |
metadata.dc.contributor.advisor: | Luzuriaga Vásconez, Washington Germán |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | erikaespinozagarcia.96@gmail.com ambar.lascano@gmail.com |
Keywords: | Psicología Educativa Enseñanza superior Docentes |
Issue Date: | 20-Feb-2020 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 40 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TPSE;434 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The objective of this study was to determine the most valued educational quality concept by teachers of higher education institutes particular San Isidro and South Americano, the Superior Tecnológico del Azuay and the Conservatorio Superior de Artes José María Rodríguez; it wasdeveloped under a quantitative approach, of non-experimental design because no variables were manipulated, with a descriptive scope and cross-sectional court. The research was based on harvey and green's five notions of educational quality (1993), the tools usedwere the sociodemographic sheet and the last two blocks ofthe Olaskoaga University Teacher Assessment Survey (2009), 186 teachers aged 20 to 65 were involved, considered sociodemographic variables such as the gender of the participant, the administrative position and the professional branch; the responses scored between high and very high were statistically analyzed where the most relevant results showed that the concept of educational quality with the greatest relevance to teachers is to promote their own development and transformation, versus other conceptions such as suitability to objectives, exceptionality and remuneration approach |
Description: | El objetivo de este estudio fue determinar la concepción de calidad educativa más valorada por los docentes de los Institutos Tecnológicos Superiores particulares San Isidro y Sudamericano, Tecnológico superior público del Azuay y el Conservatorio Superior de Artes José María Rodríguez; se elaboró bajo un enfoque cuantitativo, de diseño no experimental debido a que no se manipularon variables, con un alcance descriptivo y corte transversal. La investigación fue fundamentada bajo las cinco nociones de calidad educativa de Harvey y Green (1993), las herramientas utilizadas fueron la ficha sociodemográfica y los dos últimos bloques de la Encuesta de Evaluación para profesorado Universitario de Olaskoaga (2009). Se contó con la participación de 186 docentes con edades de 20 a 65 años, se consideraron variables sociodemográficas como el sexo del participante, el cargo administrativo y la rama profesional; se analizó estadísticamente las respuestas puntuadas entre alto y muy alto donde los resultados más relevantes demostraron que el concepto de calidad educativa con mayor relevancia para los docentes es fomentar el propio desarrollo y la transformación del estudiante, frente a otras concepciones como adecuación a los objetivos, la excepcionalidad y el enfoque remunerativo |
metadata.dc.description.degree: | Psicóloga Educativa |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/34020 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.