Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32928
Title: Percepciones de estudiantes de Psicología respecto a la teoría y metodología de la inteligencia emocional
Authors: Villazhiñay Matute, Ana Lucía
metadata.dc.contributor.advisor: Pernas Álvarez, Isis Angélica
Keywords: Psicologia Educativa
Inteligencia Emocional
Afectividad
Percepcion
Estudiantes de Psicologia
Issue Date: 1-Jul-2019
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 47 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSE;428
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Emotional intelligence it is of even more relevant meaning in the educational field, just where the student is disposed and open to learning, and the teacher is ready to teach. This study offers a general review of the emergence of theories and main models of emotional intelligence. The general objective is to identify students’ perception of the careers in Psychology at the University of Cuenca, in terms of theoretical and methodological conceptions regarding the emotional intelligence construct. The study had a qualitative approach, as the information collected was systemized as referred to the subjects of the investigation in correspondence with the explored variables; the scope was of the exploratory type and phenomenological type design. The techniques used included discussion in focus groups and structured interviews; the first were formed by the president or the class representative, as well as a randomly selected man and woman, alternately and the interview was only between presidents from the last cycle. The relevant results show that most of the students relate the identification of emotions with gestural verbal and non-verbal affective states that describe how they feel with themselves and the environment. The difference between the careers is that, the clinical careers have a better understanding regarding theory and methodology; while social and educational careers showed less clarity in the explored knowledge of emotional intelligence. It is also evident that this content does not exist in the subjects received. The general conclusion of the work is based on the fact that the students' perception shows that they have elementary knowledge about the theory and scarce knowledge about the methodology of the investigated construct.
Description: 
La inteligencia emocional adquiere un significado relevante en el ámbito educativo, justo donde la disposición del alumno está abierta para aprender y el docente se dispone a enseñar. Este estudio tiene como objetivo general identificar la percepción de los estudiantes de carreras de Psicología de la Universidad de Cuenca, sobre concepciones teóricas y metodológicas respecto al constructo inteligencia emocional. El estudio tiene un enfoque cualitativo, por cuanto, la información recopilada se sistematizó como lo refirieron los sujetos de la investigación en correspondencia con las variables exploradas; el alcance es de tipo exploratorio y un tipo de diseño fenomenológico. Las técnicas empleadas fueron grupos de discusión y la entrevista semiestructurada; los primeros se formaron por presidente o representante del curso, además de un hombre y una mujer seleccionados aleatoriamente y, la entrevista solo con los presidentes del último ciclo. Los resultados relevantes evidencian que la mayoría de los estudiantes identifican las emociones con estados afectivos gesticulares verbales y no verbales, describen cómo se sienten con ellos y con el entorno. La diferencia entre las carreras está en que, los de clínica tienen un mejor dominio respecto a la teoría y la metodología, mientras que los de social y educativa evidenciaron menos claridad en los conocimientos explorados sobre inteligencia emocional. También se evidencia que este contenido no existe en las materias recibidas. La conclusión general es que, la percepción de los estudiantes hace evidente que tienen conocimientos elementales respecto a la teoría y escasos, casi nulos, sobre la metodología del constructo investigado.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciada en Psicología Educativa en la especialización de Educación Básica
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32928
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de titulación.pdftexto completo1.02 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00