Implementación de modelos de inteligencia artificial generativos para fomentar la creatividad en niños de Educación Básica
Loading...
Date
2025-09-08
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
This research explores the implementation of Artificial Intelligence models to foster creativity in elementary school students. This study addresses the issue of creative limitations in traditional educational settings, identifying true needs. The research was conducted with sixth-grade students and teachers at a private school in the city of Cuenca, Ecuador. A mixed-methodological approach and exploratory scope were used. The main objective is to evaluate the impact of generative AI models on students' creative development by determining prior knowledge, selecting and implementing appropriate AI models, and evaluating their effectiveness in creative activities and planning. Pre- and post-test questionnaires were administered throughout the intervention, allowing the quantification of the educational impact and progression in the subjects. Design Thinking is the main methodology used, which is based on creative activities to foster collaboration and solve problems through divergent thinking. The study's significance lies in its contribution to the field of educational innovation in Ecuador. The research seeks to establish precedents for the appropriate integration of AI in educational settings. The findings could inform future implementations of educational technologies and contribute to the development of innovative methodologies that respond to the educational needs of the 21st century.
Resumen
La presente investigación explora la implementación de modelos de Inteligencia Artificial para fomentar la creatividad en estudiantes de educación básica. Este estudio aborda la problemática de las limitaciones creativas en los entornos educativos tradicionales, identificando las verdaderas necesidades. La investigación se desarrolló con estudiantes y docentes del sexto grado de un centro educativo privado en la ciudad de Cuenca en Ecuador. Se emplea un enfoque metodológico mixto y un alcance exploratorio. El objetivo principal es evaluar el impacto de los modelos de IA generativos en el desarrollo creativo de los estudiantes, mediante la determinación de conocimientos previos, la selección e implementación de modelos de IA apropiados, y la evaluación de su efectividad en actividades creativas con su planificación. Se aplicaron cuestionarios pre-test y post-test durante toda la intervención permitiendo cuantificar el impacto educativo y la progresión en las asignaturas. Como metodología principal se emplea el Design Thinking, el cual se basa en actividades creativas para fomentar la colaboración y resolver problemas mediante el pensamiento divergente. La significación del estudio radica en su contribución al campo de la innovación educativa en Ecuador. La investigación busca establecer precedentes para la integración apropiada de IA en entornos educativos. Los hallazgos podrán informar futuras implementaciones de tecnologías educativas y contribuir al desarrollo de metodologías innovadoras que respondan a las necesidades educativas del siglo XXI.
Keywords
Educación Básica, Inteligencia artificial, Creatividad
Citation
Código de tesis
TM4; 2677
Código de tesis
Grado Académico
Magíster en Investigación e Innovación Educativa
