Guía didáctica Science Technology Engineering and Mathematics (STEM) para fomentar el aprendizaje de la óptica geométrica
Loading...
Date
2025-07-22
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
The present study analyzed the impact of the application of a STEM didactic guide on the academic performance and motivation of the students of the Experimental Sciences Pedagogy program at the University of Cuenca during the second semester of 2024. The methodology used is quasi-experimental with a quantitative approach and explanatory scope, there was an experimental group of 29 students, to whom a pretest and post-test were applied to evaluate academic performance and a motivation test. The results obtained indicate a significant increase in academic performance, with an average change of 2.17 points on a scale of 10, analyzed with the Wilcoxon test for paired samples. Motivation, reflected a mostly positive perception towards STEM, with 66% of favorable responses. These findings highlight the relevance of the STEM approach in the learning of geometric optics, because it improves the understanding of abstract concepts, and also increases student interest and participation in academic activities. The innovation of this research lies in implementing this strategy in higher education to optimize learning in physics, and the development of scientific, technological and critical skills, essential to face professional and academic challenges, especially in science and engineering.
Resumen
En la presente investigación se analizó el impacto de la aplicación de una guía didáctica STEM en el rendimiento académico y la motivación de los estudiantes de la Carrera de Pedagogía de Ciencias Experimentales de la Universidad de Cuenca durante el segundo semestre de 2024. La metodología utilizada es cuasi experimental con un enfoque cuantitativo y alcance explicativo, se contó con un grupo experimental de 29 estudiantes, a los que se les aplicó un pretest y post test para evaluar el rendimiento académico y un test de motivación. Los resultados obtenidos indican un incremento significativo en el rendimiento académico, con un cambio promedio de 2,17 puntos en una escala de 10, analizado con la prueba de Wilcoxon para muestras apareadas. La motivación, reflejo una percepción mayoritariamente positiva hacia STEM, con un 66% de respuestas favorables. Estos hallazgos resaltan la relevancia del enfoque STEM en el aprendizaje de la óptica geométrica, porque mejora la comprensión de conceptos abstractos, también incrementa el interés y la participación estudiantil en actividades académicas. La innovación de esta investigación radica en implementar esta estrategia en la educación superior para optimizar el aprendizaje en física, y el desarrollo de habilidades científicas, tecnológicas y críticas, esenciales para enfrentar los retos profesionales y académicos, especialmente en las ciencias y las ingenierías.
Keywords
Educación, Rendimiento académico, Motivación
Citation
Código de tesis
TM4; 2666
Código de tesis
Grado Académico
Magíster en Investigación e Innovación Educativa
