Conocimientos y actitudes de docentes en formación de Cañar sobre diversidad sexual
Loading...
Date
2025-06-23
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
The underrepresentation of sexual diversity in education contributes to persistent prejudice and impedes the development of an inclusive society that values all sexual identities. This study investigated the knowledge and attitudes towards lesbian, gay, and bisexual (LGB) sexual diversity among pre-service teachers to inform strategies for promoting the inclusion of these groups in educational settings. Employing a quantitative, descriptive, and correlational non-experimental design, a validated questionnaire assessing knowledge and attitudes towards sexual diversity was administered to 127 final-year pre-service teachers from two universities in Cañar, Ecuador. The findings revealed a limited understanding among preservice teachers regarding sexual roles, behaviors, and the lived experiences of LGB youth. Furthermore, negative and hostile attitudes were significantly more prevalent than positive attitudes among the participants. These results indicate that the pre-service teachers lack the requisite knowledge and positive dispositions to effectively foster the inclusion of sexual diversity in their future teaching practices. In conclusion, teacher training programs must be strengthened through the integration of comprehensive sexual diversity education to cultivate empathy, respect, and mitigate prejudice.
Resumen
La invisibilización de la diversidad sexual en el ámbito educativo perpetúa prejuicios y obstaculiza la construcción de una sociedad inclusiva donde se respeten todas las identidades sexuales. El objetivo del estudio fue evaluar el nivel de conocimiento y las actitudes hacia las diversidades sexuales (LGB) entre docentes en formación, con la finalidad de promover la inclusión de estos grupos en los espacios educativos. El estudio adoptó un enfoque cuantitativo-descriptivo y correlacional, con diseño no experimental. Se encuestó a 127 estudiantes de último semestre de carreras de formación docente de dos universidades de Cañar-Ecuador. Se utilizó un cuestionario validado sobre conocimientos y actitudes hacia la diversidad sexual. Los resultados revelaron un bajo conocimiento entre las y los docentes en formación sobre roles sexuales, comportamientos sexuales y las realidades de los jóvenes LGB. Asimismo, se identificó que las actitudes negativas y hostiles de la mayoría de participantes presentaron puntuaciones más altas que las positivas. Estos hallazgos indican que los participantes no cuentan con los conocimientos y actitudes favorables para la inclusión de la diversidad sexual en su futura práctica docente. Se concluye que es necesario fortalecer los programas de formación docente mediante la inclusión de diversidad sexual lo que aportará a promover empatía, respeto y combatir prejuicios.
Keywords
Investigación, Conocimientos, Diversidad sexual, Prejuicios
Citation
Código de tesis
TM4; 2642
Código de tesis
Grado Académico
Magíster en Investigación e Innovación Educativa
