Implementación de un programa interdisciplinario e integral de actividad física en la escuela Isaac Chico
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Date
2025-01-14
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Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
Physical inactivity, known as a sedentary lifestyle, represents a significant global health challenge.
This research evaluated the impact of a comprehensive interdisciplinary physical activity program, based on the Project Based Learning (PBL) methodology and with the participation of families, on seventh grade students at the “Isaac Chico” School. The research adopted a quasiexperimental design with a quantitative and longitudinal approach. The sample, selected by convenience, was separated into two groups: Parallel "A" (control group) and Parallel "B" (intervention group). Two measurement instruments were used: the "Physical Activity Level Questionnaire" and the "Parental Control of Internet Use Questionnaire during Adolescence."
Before the implementation of the program, the diagnosis revealed that 67% of the students in the control group had a moderate level of physical activity, while in the intervention group this percentage was 81.82%. Regarding parental control of Internet use, 95.83% of parents in the control group demonstrated low control, compared to 77.27% in the intervention group. After the intervention, the percentage of students with a high level of physical activity (AFA) increased from 9.09% to 22.73%, while the levels of moderate (AFM) and low physical activity (AFB) decreased.
Additionally, the level of parental control over Internet use improved, with the mean increasing from 7.27 to 10.59. In contrast, the control group showed no significant changes. In conclusion, the "Activamente" program increased physical activity and improved parental control over Internet use in students
Resumen
La inactividad física, conocida como sedentarismo, representa un importante desafío para la salud a nivel global. Esta investigación evaluó el impacto de un programa interdisciplinario integral de actividad física, basado en la metodología de Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP), en estudiantes del séptimo grado de la Escuela “Isaac Chico”, con la participación de las familias. La investigación adoptó un diseño cuasi-experimental con un enfoque cuantitativo y longitudinal. La muestra, seleccionada por conveniencia, se separó en dos grupos: Paralelo "A" (grupo control) y Paralelo "B" (grupo intervención). Se emplearon dos instrumentos de medición: el "Cuestionario de Nivel de Actividad Física" y el "Cuestionario de Control Parental del Uso de Internet durante la Adolescencia". Antes de la implementación del programa, el diagnóstico reveló que el 67% de los estudiantes en el grupo de control tenía un nivel moderado de actividad física, en tanto que, en el grupo de intervención este porcentaje era del 81.82%. En relación con el control parental del uso de Internet, el 95.83% de los padres en el grupo de control demostraron un control bajo, en comparación con el 77.27% en el grupo de intervención. Tras la intervención, el porcentaje de estudiantes con un nivel alto de actividad física (AFA) aumentó del 9.09% al 22.73%, mientras que los niveles de actividad física moderada (AFM) y baja (AFB) disminuyeron. Además, el nivel de control parental sobre el uso de Internet mejoró, con la media aumentando de 7.27 a 10.59.
En contraste, el grupo de control no mostró cambios significativos. En conclusión, el programa "ActivaMENTE" incrementó la actividad física y mejoró el control parental sobre el uso de Internet en los estudiantes
Keywords
Cultura Física, Control parental, Participación familiar
Citation
Código de tesis
TM4; 2578
Código de tesis
Grado Académico
Magíster en Pedagogía con mención en Educación Física
