Programa de gamificación para fortalecer la lateralidad y coordinación en niños y niñas
Loading...
Date
2024-11-15
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
The generations that lived and survived the pandemic faced the challenge of adapting to the
conditions of confinement. This caused anxiety, depression, anguish and other psychological
manifestations in the children, sedentary lifestyle increased, physical activities decreased and
with it motor and kinesthetic skills. This research aims to evaluate the effects of the
implementation of a gamification program to strengthen laterality and coordination in children
aged 5 to 6 years at the Francisco Febres Cordero Educational Unit. It is methodologically
developed on the basis of a mixed qualitative and quantitative pre-experimental approach of
an observational-descriptive nature. The intervention process was carried out with a single
group of boys and girls from Elementary General Education in Pre-Test and Post-Test phases.
The application of the Harris Test made it possible to obtain data on the initial level and
development of laterality of movement, after applying the proposed gamification program
structured in activity sessions and Physical Education classes through games over a period
of ten weeks. . . The results obtained revealed significant improvements in the children's
laterality and coordination. They suggest that gamification can be an effective tool to
strengthen these motor skills in children. In conclusion, the implementation of a gamification
program appears to be a promising strategy for the development of laterality and coordination
in children aged 5 to 6 years, with implications for the comprehensive development of children
at these ages.
Resumen
Las generaciones que vivieron y sobrevivieron a la pandemia enfrentaron el desafío de
adaptarse a las condiciones de confinamiento. Esto, provocó en los niños ansiedad,
depresión, angustia y otras manifestaciones psicológicas, se incrementó el sedentarismo,
disminuyeron las actividades físicas y con ello las habilidades motoras y kinestésicas. Esta
investigación tiene como objetivo evaluar los efectos de la implementación de un programa
de gamificación para fortalecer la lateralidad y coordinación en niños de 5 a 6 años en la
Unidad Educativa Francisco Febres Cordero. Se desarrolla metodológicamente sobre las
bases de enfoque mixto de tipo cualitativo y cuantitativo pre-experimental de carácter
observacional-descriptivo. El proceso de intervención se ejecutó con un solo grupo de niños
y niñas de Educación General Básica Elemental en fases de Pre-Test y Post-Test. La
aplicación del Test de Harris posibilitó la obtención de datos sobre el nivel inicial y el desarrollo
de la lateralidad del movimiento, después de aplicar el programa de gamificación propuesto
estructurado en sesiones de actividades y clases de Educación Física mediante juegos
durante un periodo de diez semanas. Los resultados obtenidos revelaron mejoras
significativas en la lateralidad y coordinación de los niños. Sugieren que la gamificación puede
ser una herramienta efectiva para fortalecer estas habilidades motoras en la población infantil.
En conclusión, la implementación de un programa de gamificación se muestra como una
estrategia promisoria para el desarrollo de la lateralidad y la coordinación en niños de 5 a 6
años, con implicaciones al desarrollo integral de los niños en estas edades.
Keywords
Educación, Área motriz, Estimulación motora, Juegos lúdicos gamificados
Citation
Código de tesis
TM4;2566
Código de tesis
Grado Académico
Magíster en Pedagogía con mención Educación Física
