Indicadores de Sostenibilidad en Instituciones de Educación Superior: Generación de una propuesta para la Evaluación de la Sostenibilidad en la Universidad de Cuenca

Loading...
Thumbnail Image

Date

2024-09-23

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Universidad de Cuenca

Abstract

This work presents an exhaustive research study on sustainability, beginning with a theoretical analysis of sustainable development and its evolution in various contexts. It then focuses on Higher Education Institutions (HEIs), proposing a comprehensive framework of sustainability indicators based on five dimensions: environmental, social, economic, governance, and cultural. The research is based on a systematic literature review using Fink's methodology (2014), and it analyzes evaluation tools such as UI GreenMetrics, STARS, SET4HEI, The Times Higher Education for Sustainability, and RESIES, identifying their strengths and weaknesses. As a result, 141 indicators tailored to HEIs are proposed, distributed into 33 environmental, 32 social, 27 economic, 27 governance, and 22 cultural indicators, comprising 421 variables. The environmental dimension assesses resource use; the social dimension addresses equity and inclusion; the economic dimension focuses on resource management; the governance dimension evaluates leadership and sustainable policies; and the cultural dimension emphasizes the integration of values and cultural identity. This framework provides a holistic assessment of sustainability in HEIs. The research concludes that the implementation of these indicators can significantly improve sustainability evaluation in universities and promote more balanced development.

Resumen

Este trabajo presenta una investigación exhaustiva sobre la sostenibilidad, comenzando con un análisis teórico del desarrollo sostenible y su evolución en diversos contextos. Posteriormente, se enfoca en las Instituciones de Educación Superior (IES), proponiendo un marco integral de indicadores de sostenibilidad basado en cinco dimensiones: ambiental, social, económica, de gobernanza y cultural. La investigación se fundamenta en una revisión sistemática de la literatura, utilizando la metodología de Fink (2014), y analiza herramientas de evaluación como como UI GreenMetrics, STARS, SET4HEI, The Times Higher Education for Sustainability, RESIES, identificando sus fortalezas y debilidades. A partir de ello, se proponen 141 indicadores adaptados a las IES, distribuidos en 33 ambientales, 32 sociales, 27 económicos, 27 de gobernanza y 22 culturales, que comprenden 421 variables. La dimensión ambiental evalúa el uso de recursos; la social, la equidad e inclusión; la económica, la gestión de recursos; la de gobernanza, el liderazgo y políticas sostenibles; y la cultural, la integración de valores e identidad cultural. Este marco ofrece una evaluación holística de la sostenibilidad en las IES. La investigación concluye que la implementación de estos indicadores puede mejorar la evaluación de la sostenibilidad en las universidades y fomentar un desarrollo más equilibrado.

Keywords

Ingeniería Ambiental, Dimensiones de sostenibilidad, Evaluación multidimensional, Desarrollo sostenible

Citation

Código de tesis

TIA;265

Código de tesis

Grado Académico

Ingeniero Ambiental

Enlace al documento