Title: | Manifestaciones de la agresión verbal entre adolescentes escolarizados |
Authors: | Ortega Mora, Andrea Cecibel |
metadata.dc.contributor.advisor: | Ordóñez Ordóñez, Miriam Carlota |
Keywords: | Bullying Acoso Escolar Acoso Verbal Victima Adolescente Agresion Escolar Orientacion Profesional |
Issue Date: | 2013 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 146 páginas |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TPSE;287 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | The bullying belongs to the English language to bully that means to intimidate, to harass. Therefore, the school pursuit is a behavior that doesn't have justification because an abuse of power, the strongest takes place it dominates to the weakest, developing an interpersonal relationship of imbalance of force, the same one that repeats an and another time, whose end is to harm. The bullying integrates three main characters: aggressor, victim and spectator.
At the moment the educators, psychologists and in investigating general of different disciplines they are very concerned because the consequences that it causes the bullying as much for the aggressor as for the victim are alarming and very harmful.
The bullying is a phenomenon multicausal, generated starting from individual, family, cultural and school factors. The bullying can be direct or indirect, being able to show in a physical, systematic, psychological, emotional, social, sexual way, cybernetics, racial and verbal, being this last one the objective of my study, centered in analyzing the manifestations of the verbal aggression among adolescents school. Since the verbal pursuit, takes place when the pursuer uses in a malicious way the word to cause anguish to other and in that way to feel powerful.In the development of my investigative work it will be evidenced: the main manifestations, spaces, moments and consequences of the verbal aggression in the victim. |
Description: | El bullying pertenece al idioma inglés to bully que significa intimidar, acosar. Por lo tanto, el acoso escolar es una conducta que no tiene justificación porque se produce un abuso de poder, el más fuerte domina al más débil, desarrollando una relación interpersonal de desequilibrio de fuerza, la misma que se repite una y otra vez, cuyo fin es hacer daño. El bullying integra tres protagonistas: agresor, víctima y espectador.
Actualmente los educadores, psicólogos y en general investigadores de distintas disciplinas están muy preocupados porque las consecuencias que provoca el bullying tanto para el agresor como para la víctima son alarmantes y muy perjudiciales. El bullying es un fenómeno multicausal, generado a partir de factores individuales, familiares, socioculturales y escolares. El bullying puede ser directo o indirecto, pudiendo manifestarse de forma física, sistemática, psicológica, emocional, social, sexual, cibernética, racial y verbal, siendo esta última el objetivo de mi estudio, centrado en analizar las manifestaciones de la agresión verbal entre adolescentes escolarizados. Ya que el acoso verbal se produce cuando el acosador utiliza de manera maliciosa la palabra para provocar angustia a otro y de ese modo sentirse poderoso. En el desarrollo de mi trabajo investigativo se evidenciará: las principales manifestaciones, espacios, momentos y consecuencias de la agresión verbal en la víctima. |
metadata.dc.description.degree: | Licenciada en Psicología Educativa en la Especialización de Orientación Profesional |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/4536 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|