The communication of sustainability represents a challenge to strengthen environmental
awareness in university students and future professionals, since there is difficulty in
transmitting information in a clear and timely manner, which creates a scenario of uncertainty
that results in harmful practices for the environment. atmosphere. Objective: Develop
strategies to effectively communicate sustainability at the University of Cuenca and create a
pilot sustainability reporting model that promotes the transparency of information about
sustainable practices and their impacts. Methodology: Descriptive study, approached from a
mixed approach that included the analysis of 53 articles obtained with the PRISMA model and
the application of the Dolphin method and a checklist to the reality where the research is
encouraged. Results: Communication for sustainable social change is an act that promotes
collective participation in the analysis of real situations and decision making; encourages the
exchange of knowledge that allows us to understand the implications of environmental
degradation. The category with the lowest rating at the University of Cuenca fell on sustainable
culture, revealing certain shortcomings in the actions promoted by the institution, so that
interest groups can satisfy their needs, without conditioning their well-being and the
environment. Conclusions: The sustainability report is an effective communication strategy
at the University of Cuenca, as it allows us to guarantee a transparent and coherent
communicative act with the institutional reality, clearly revealing the commitment acquired by
the university towards the adoption of practices that contribute to care environment.
Resumen :
La comunicación de la sostenibilidad representa un desafío para fortalecer la conciencia
ambiental en los universitarios y futuros profesionales, por cuanto, existe dificultad para
transmitir la información de manera clara y oportuna, lo cual crea un escenario de
incertidumbre que deriva en prácticas nocivas para el medio ambiente. Objetivo: Desarrollar
estrategias para comunicar efectivamente la sostenibilidad en la Universidad de Cuenca y
creación de un modelo piloto de reporte de sostenibilidad que promueva la transparencia de
la información sobre prácticas sostenibles y sus impactos. Metodología: Estudio descriptivo,
abordado desde un enfoque mixto que contempló el análisis de 53 artículos obtenidos con el
modelo PRISMA y la aplicación del método Delphi y una lista de cotejo a la realidad donde
se propicia la investigación. Resultados: La comunicación de sostenibilidad, es un acto que
promueve la participación colectiva en el análisis de situaciones reales y la toma de
decisiones; fomenta el intercambio de conocimientos que permite entender las implicaciones
que conlleva la degradación ambiental. La categoría con menor valoración en la Universidad
de Cuenca, recayó en cultura sustentable, dejando entrever ciertas falencias en las acciones
propiciadas por la institución, para que los grupos de interés logren satisfacer sus
necesidades, sin condicionar su bienestar y el medio ambiente. Conclusiones: El reporte
de sostenibilidad es una estrategia efectiva de comunicación en la Universidad de Cuenca,
por cuanto permite garantizar un acto comunicativo transparente y coherente con la realidad
institucional, dejando entrever claramente el compromiso adquirido por la universidad, hacia
la adopción de prácticas que coadyuven en el cuidado del medio ambiente.
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