Educación gastronómica a niños y niñas de 10 a 12 años enfocada en la soberanía alimentaria ecuatoriana. Caso: Unidad Educativa Carlos Crespi II
Loading...
Date
2024-09-09
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Universidad de Cuenca
Abstract
Food in the educational units of Cuenca is an issue of great relevance since it directly affects
the physical, mental and academic well-being of students. In addition, it plays a fundamental
role in the integral development of children and adolescents, having an important impact on
their growth and educational performance. The present study aims to investigate and work with children from 10 to 12 years of age from the Carlos Crespi II Private Educational Unit, since they make up the ideal age range for the
joint exploration of learning and gastronomic applications. On the other hand, exposure to this
field such as gastronomy, encourages the development of creativity and understanding of food
sovereignty. The fundamental purpose of this study focused on providing education to children from 10 to
12 years old on issues of food recognition, cooking, modes of consumption and valorization
of Ecuadorian products as a basis. The first phase of this project involved an exhaustive review of bibliographic sources related
to the development of the topic. Subsequently, questionnaires were applied as an induction to
the program, and recreational activities were carried out to know the perceptions of children
in this age range in terms of food. In the second phase, it included a practical work aimed at
children in gastronomic activities based on Ecuadorian food sovereignty, considering the
objectives of this research. Finally, the results of the field activities were evaluated and analyzed in order to present a
report aimed at proposing a model of gastronomic education program, promoting better
nutrition of the children in the first instance of the Educational Unit of case and for the chosen
age range and, secondly, serve as an example for the other educational units.
Resumen
La alimentación en las unidades educativas de Cuenca es crucial para el bienestar físico,
mental y académico de los estudiantes, y juega un papel fundamental en su desarrollo integral
y rendimiento educativo. Este estudio se centra en niños y niñas de 10 a 12 años de la Unidad
Educativa Particular Carlos Crespi II, un grupo idóneo para explorar conjuntamente el
aprendizaje y las aplicaciones gastronómicas, fomentando la creatividad y la comprensión de
la soberanía alimentaria. El propósito principal del estudio es educar a los niños en el reconocimiento de alimentos,
métodos de cocción, modos de consumo y la valorización de productos ecuatorianos. Es así
que, la primera fase del proyecto incluyó una revisión bibliográfica exhaustiva y la aplicación
de cuestionarios como inducción al programa, junto con actividades lúdicas para comprender
las percepciones de los niños sobre la alimentación y en base al diagnóstico, proponer
mejoras y líneas de intervención. La segunda fase consistió en actividades prácticas gastronómicas basadas en la soberanía y
gastronomía alimentaria ecuatoriana, de acuerdo con los objetivos del estudio. Finalmente,
se evaluaron y analizaron los resultados de estas actividades para presentar un informe que
propone un modelo de programa de educación gastronómica. Este modelo tiene como
objetivo mejorar la nutrición de los niños de la Unidad Educativa seleccionada y servir de
ejemplo para otras unidades educativas.
Keywords
Gastronomía, Educación gastronómica, Niños
Citation
Código de tesis
TGAS;377
Código de tesis
Grado Académico
Licenciado en Gastronomía
