Title: | El absentismo escolar en estudiantes de séptimo de básica de escuelas fiscales de la ciudad de Cuenca |
Authors: | Ortega Rivera, Emily del Cisne |
metadata.dc.contributor.advisor: | Cedillo Quizhpe, Isabel Cristina |
metadata.dc.description.uri: | 0000-0001-6948-6203 |
metadata.dc.subject.other: | Clasificación de la Investigación::Pedagogía |
Keywords: | Educación Básica Gestión emocional Intervención social Calidad educativa |
Issue Date: | 3-Sep-2024 |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.type: | submittedVersion |
Abstract: | The present research focuses on school absenteeism as a crucial aspect of student development. According to recent studies, absenteeism is a challenge for the educational field due to its detrimental impact on the development of children and adolescents. At the beginning of the school year, it is common to find children enthusiastic about starting new educational experiences. However, it also observe that by the middle or end of the year, they withdraw and do not complete these courses, thus hindering their development. Therefore, the objective of this study was to analyze school absenteeism among seventh-grade students. Likewise, it conducted a quantitative investigation in three public schools in the city of Cuenca, involving 181 children at the middle basic education level, specifically in the seventh grade. In addition, it used a sociodemographic data sheet and a questionnaire on school absenteeism, consisting of four dimensions (individual, school, family, and community factors) for data collection. The presence of dedicated teachers and access to recovery programs perceive positively in the school environment to prevent absenteeism, while frequent relocations or the need for students to care for sick family members are factors that can cause absenteeism. These results indicate that comprehensive plans need to be implemented to prevent school absenteeism. The involved organizations could work to improve interactions between teachers and students, which would help reduce absenteeism. |
Description: | El presente trabajo de investigación se centra en el absentismo escolar como aspecto crucial para el desarrollo de los estudiantes. De acuerdo con las últimas investigaciones, el absentismo es un desafío para el ámbito educativo, debido al impacto perjudicial en el desarrollo de los niños y adolescentes. Al inicio del año escolar, es común encontrar a niños y niñas entusiasmados por iniciar nuevas experiencias educativas, pero, también se observa con frecuencia que al final o a mediados del año, se retiren y no completan estos cursos, truncando así su desarrollo. Por ello, el objetivo del presente estudio fue analizar el absentismo escolar en los estudiantes de séptimo de básica, para ello se realizó una investigación cuantitativa en tres escuelas fiscales de la ciudad de Cuenca con 181 niños del nivel de educación básica media, específicamente de séptimo año. Se utilizó una ficha sociodemográfica y para la recolección de datos se aplicó un cuestionario sobre absentismo escolar, que consta de cuatro dimensiones: factores individuales, escolares, familiares y comunitarios. La presencia de maestros dedicados y el acceso a programas de recuperación son percibidos positivamente en el ámbito escolar para evitar el absentismo; mientras que, los casos de mudanzas frecuentes o cuando los estudiantes deben cuidar a familiares enfermos son factores que pueden causar absentismo. Estos resultados indican que se deben implementar planes integrales para combatir el absentismo escolar. Las organizaciones involucradas podrían trabajar para mejorar las interacciones entre maestros y estudiantes, lo que contribuiría a reducir el absentismo. |
URI: | https://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/45091 |
metadata.dc.relation.ispartof: | TEB;370 |
metadata.dcterms.description: | Licenciado en Educación Básica |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|