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Title: La recaída del logos en mito y el mito salvífico de la modernidad europea
Other Titles: The logosrelapse into a myth and the salvific myth of european modernity
Authors: Leon Pesantez, Catalina Soledad
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Leon Pesantez, Catalina Soledad, catalina.leonp@ucuenca.edu.ec
Keywords: Logos
Mito
Modernidad
Crítica
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 5.9.1 Ciencias Sociales Interdisciplinarias
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.9 Otras Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 02 - Artes y Humanidades
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0223 - Filosofía y Ética
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 022 - Humanidades (Excepto Idiomas)
Issue Date: 2011
metadata.dc.ucuenca.volumen: Número 23
metadata.dc.source: Pucara
metadata.dc.type: ARTÍCULO
Abstract: 
This work refers to the transition from the myth to the logos,taking intoaccount certain considerations of the Dialectic of the Illustration;however,it does not concentrate on a detailed analysis of its subject matter, but it de-parts from it to reflect on the transit of the logos to the illustrated myth of the reason within the historical conditions of a “discovered” America; also, itconsiders the hypothesis that the origin of the illustrated myth of the Latin-American modernity is articulated around the notions of reason, progress andsalvation within the perspective of showing a possible “coincidence” betweenthe Dialectic of the Illustration(Max Horkheimer and Theodor W. Adorno)and the Critic of the Modernity “myth”(Enrique Dussel).
Description: 
Este trabajo se remite al paso del mito al logos desde algunas consideraciones de la Dialéctica de la Ilustración; sin embargo, no se detiene en un análisis pormenorizado de su contenido, pero parte de ella para reflexionar el tránsito del logosal mito ilustrado de la razón en las condiciones históricas de una América “descubierta”; y considera la hipótesis de que el origen del mito ilustrado de la modernidad latinoamericana, se articula alrededor de las nociones de razón, progreso y salvación; en la perspectiva de mostrar una posible “coincidencia” entre la Dialéctica de la Ilustración (Max Horkheimer y Theodor W. Adorno) y la Crítica del “mito” de la Modernidad (Enrique Dussel).
URI: https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/article/view/2534
metadata.dc.ucuenca.urifuente: https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/pucara/issue/view/192
ISSN: 1390-0862, e 2661-6912
Appears in Collections:No. 23 (2011)

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