Publication: A process collection methodology towards TDABC costing optimization of IT services: a case study in an Ecuadorian university
Loading...
Date
2019
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
ICT plays a paramount role in successful organizations. In order to achieve organizational goals, ICT services have to be closely overseen. Tools such as costing methods allow managers to be alert. Implementing a costing method for ICT services not only helps to justify investments, but also optimizes the cost of services. However, methodologies related to providing input to develop a costing model are limited. This research ameliorates ICT service manageMent by proposing a process collection methodology that contributes to the creation of a costing model with TDABC. The proposed methodology has been tested in an IT department in an Ecuadorian University. It matched the collected information with ITIL enabling the department to manage its IT service performance. The obtained processes, activities, times and resources from operative IT services displayed substantive input to design a costing model to improve the IT department and; thereby, the organization’s management as a whole.
Description
Las TIC desempeñan un papel primordial en las organizaciones exitosas. Por lo tanto, para alcanzar los objetivos de la organización, los servicios de TIC deben ser supervisados de cerca. Las herramientas como los métodos de cálculo de costos permiten a los administradores de las TIC estar alertas. De hecho, la implementación de un método de cálculo de costos para los servicios de TIC no solo ayuda a justificar las inversiones, sino que también optimiza el costo de los servicios. Sin embargo, las metodologías relacionadas con proporcionar información para desarrollar un modelo de cálculo de costos son limitadas. Esta investigación mejora la gestión del servicio de las TIC al proponer una metodología de recopilación de procesos que contribuye a la creación de un modelo de cálculo de costos con TDABC. La metodología propuesta ha sido probada en un departamento de TI en una universidad ecuatoriana. Esta propuesta emparejó la información recopilada con ITIL, lo que permitió al departamento administrar el rendimiento de su servicio de TI. Los procesos, actividades, tiempos y recursos obtenidos de los servicios operativos de TI mostraron aportes sustanciales para diseñar un modelo de cálculo de costos para mejorar el departamento de TI y; De este modo, la gestión de la organización en su conjunto.
Keywords
Process collection, Technological services, IT department, Costing model, TDABC
