Publication:
Customer Segmentation in Food Retail Sector: An Approach from Customer Behavior and Product Association Rules

dc.contributor.authorLlivisaca Villazhañay, Juan Carlos
dc.contributor.authorAviles Gonzalez, Jonnatan Fernando
dc.contributor.ponenteLlivisaca Villazhañay, Juan Carlos
dc.date.accessioned2023-02-28T16:41:13Z
dc.date.available2023-02-28T16:41:13Z
dc.date.issued2022
dc.description.abstractIn competitive markets, customer segmentation improves customer loyalty and business performance, but in practice, these analyses are carried out using simple relationships in dashboard, or Microsoft Excel’ sheets, which do not show customer behavior. Data segmentation in the era of big data has changed this paradigm with some techniques that try to decrease bias. In this research, four segmentation techniques are tested with a large set of data from a retail store. CLARA (Clustering Large Applications Algorithm) and Random Forest algorithms both were the best. Through the RFM (Recency, Frequency, Monetary) approach, eight customer segments were found, where Champions customers spend more money and return frequently to the retail store. In addition, each segment of customer buys following a model, this was demonstrated with the a priori algorithm. Finally, some strategies are given into which products should go together and how to distribute them so that customers can find them, as well as the best-selling products.
dc.description.cityQuito
dc.identifier.doi10.1007/978-3-031-24985-3_18
dc.identifier.isbn978-3-031-24985-3
dc.identifier.issn1865-0937
dc.identifier.urihttp://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/41154
dc.identifier.urihttps://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-24985-3_18
dc.language.isoes_ES
dc.publisherSpringer
dc.sourceApplied Technologies. ICAT 2022. Communications in Computer and Information Science
dc.subjectRetail
dc.subjectA priori
dc.subjectData mining
dc.subjectRandom forest
dc.subjectClustering algorithm
dc.titleCustomer Segmentation in Food Retail Sector: An Approach from Customer Behavior and Product Association Rules
dc.typeARTÍCULO DE CONFERENCIA
dc.ucuenca.afiliacionAviles, J., Universidad del Azuay, Cuenca, Ecuador
dc.ucuenca.afiliacionLlivisaca, J., Universidad de Cuenca, Facultad de Ciencias Químicas, Cuenca, Ecuador; Llivisaca, J., Universidad Politécnica Estatal del Carchi (UPEC), Carchi, Ecuador
dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio2. Ingeniería y Tecnología
dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado2.11.2 Otras Ingenierias y Tecnologías
dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico2.11 Otras Ingenierias y Tecnologías
dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio07 - Ingeniería, Industria y Construcción
dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado0711 - Ingeniería y Procesos Químicos
dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico071 - Ingeniería y Profesiones Afines
dc.ucuenca.comiteorganizadorconferenciaUniversidad de las Fuerzas Armadas “ESPE”
dc.ucuenca.conferencia4th International Conference, ICAT 2022
dc.ucuenca.correspondenciaLlivisaca Villazhañay, Juan Carlos, juan.llivisaca@ucuenca.edu.ec
dc.ucuenca.cuartilQ4
dc.ucuenca.embargoend2050-12-31
dc.ucuenca.embargointerno2050-12-31
dc.ucuenca.factorimpacto0.21
dc.ucuenca.fechafinconferencia2022-11-25
dc.ucuenca.fechainicioconferencia2022-11-23
dc.ucuenca.idautor0105627269
dc.ucuenca.idautor0104803630
dc.ucuenca.indicebibliograficoSCOPUS
dc.ucuenca.numerocitaciones0
dc.ucuenca.organizadorconferenciaUniversidad de las Fuerzas Armadas “ESPE”
dc.ucuenca.paisECUADOR
dc.ucuenca.urifuentehttps://www.springer.com/series/7899
dc.ucuenca.versionVersión publicada
dc.ucuenca.volumenVolumen 1755
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationa223d3c0-9c7f-4ef0-854c-fdb7692c79e7
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