Publication: La uniculturalidad del pensamiento frente al pensamiento diverso, intercultural en la educación ecuatoriana
Loading...
Date
2014
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
This essay is the result of research for the thesis entitled Uniculturalism of rational logical thinking in the educational system of Unidad Educativa “Celina Vivar Espinosa”, 2012. We were able to show that this educational system reverses and develops a single type of logical-rational thought through mechanisms of discipline - power/knowledge. The purpose of this paper is to reflect on the need for interculturalism as an alternative to uniculturalism in the country’s educational system. The framework is multiculturalism. It is expected to demonstrate the need for transformation in the education system in accordance with the Constitution, the Education Act and Regulations in force.
Description
Este ensayo es el resultado de la investigación de la tesis: La uniculturalidad del pensamiento lógico racional del sistema de educación en la Unidad Educativa “Celina Vivar Espinosa”, 2012 en el que se evidenció cómo el sistema de educación, a través de mecanismos de disciplina –poder/saber-, anula y desarrolla un solo tipo de pensamiento –el pensamiento lógico-racional. El propósito de este trabajo es reflexionar sobre la necesidad de la interculturalidad como salida a la uniculturalización del sistema educativo del país. El marco de referencia es la interculturalidad. Lo que se espera es evidenciar la necesidad de la transformación del sistema educativo en concordancia con la Constitución, la ley y reglamentos de educación vigentes.
Keywords
Educación ecuatoriana, Interculturalidad, Uniculturalidad
