Browsing by Author "Sanmartín Rojas, Iliana del Carmen"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item Análisis del potencial turístico de las aguas termales en la parroquia Guapán, cantón Azogues(2016) Sanmartín González, Walter Marcelo; Sanmartín Rojas, Iliana del CarmenThis research work took place in the resource "AguasTermales" located inGuapán,center of theparish with the same name. It includes the analysis of the touristic potential of the “AguasTermales” resource. At the same time it analyses the offer and demand, natural and cultural resources that has the parish. Estimating the necessities and wishes of the tourists who visit this resource. The results show that there are current and potential visitors. and visitors. The natural and cultural resources have the facilities to access, but it does not counts with the necessary services to satisfied the necessities of the visitors.Item Análisis del servicio de atención al cliente de la Empresa de Transporte Terrestre Turístico Cotratudossa en la ciudad de Cuenca(2015) Palacios Merchán, Dalila Del Rocío; Sanmartín Rojas, Iliana del CarmenThis paper analyzes the perception of quality, assessment and sensibility of Cotratudossa’s users regarding the tourist land transportation service. At first, some literature about customer service was reviewed as a strategic service, presenting the general data of the company and then through probe it was presented the satisfaction of the users of this service and its relation with the model of quality for touristic companies Servqual. The measuring of the satisfaction related to the specific customer service based on what each client considers as quality is a challenge that leads the investigator to enquire into answers obtained from the senses, through statistical analysis. The service sector is a very competitive field, where the quality has become in a basic requirement; for this, the strategy is to guarantee the constant growing, especially in customer service, to be a pioneer company in quality service, facing the competence.Item Boletín de indicadores turísticos del cantón Cuenca(Editor Departamento de Investigación, Facultad de Ciencias de la Hospitalidad, 2018) Serrano López, Ana Lucía; Freire Chaglla, Segundo Amador; Sanmartín Rojas, Iliana del Carmen; Espinoza Figueroa, Freddy Edgar; Farfán Pacheco, Lourdes Karina; Villafuerte Pucha, María ElenaEste boletín estadístico expone información recolectada desde julio 2015 a diciembre 2016, considerando la demanda de turistas y la oferta de alojamiento de la ciudad de Cuenca. En primera instancia se realiza un breve análisis del impacto del turismo en el contexto mundial a partir de datos tomados de la Organización Mundial de Turismo (OMT), consecutivamente se analizan proyecciones de turismo del Ecuador. Posteriormente se estudia la demanda turística de Cuenca en cuanto a: viajeros nacionales y extranjeros, procedencia, número de noches promedio de alojamiento, persona que decide sobre el lugar de vacaciones, grupos de edad de los visitantes, medio por el que se enteró de la ciudad de Cuenca, personas con intenciones de radicarse en Cuenca, medio de transporte usado para llegar a Cuenca y lugares visitados en Cuenca. Seguidamente, se estudia la oferta turística relacionada al alojamiento en cuanto a: capacidad total de plazas ofertadas de alojamiento, información geográfica por ocupación, personal contratado para atender establecimientos, número de personas alojadas en establecimientos regulados, ocupación por categoría, ocupación por segmento, tarifa promedio, y canal de comunicación para escoger el hospedaje. Es importante considerar que el Grupo de Investigación en Economía Regional (GIER) de la Facultad de Ciencias Económicas y Administrativas de la Universidad de Cuenca, ha trabajado desde el 2016 hasta la actualidad en el levantamiento de datos de oferta y demanda del cantón Cuenca bajo la modalidad de consultoría con la Fundación Municipal Turismo para Cuenca, sin embargo, la perspectiva de este estudio es diferente. Este trabajo está disponible para investigadores, estudiantes, empresarios, autoridades y público en general que necesite una línea base con rigurosidad científica para emprender y fortalecer estudios, negocios y políticas de turismo en la ciudad de Cuenca.Item Estudio comparativo de las experiencias de sostenibilidad ambiental en el hotel Boutique & Spa Sofía, termas de Papallacta y Hostería & Spa Durán Durán(2015) Miranda Ramón, María José; Sanmartín Rojas, Iliana del CarmenEnvironmental sustainability promotes different aspects of environmental preservation and care by mean of an analysis of all the environmental processes required within an environmental management system to help fight the climate change around the world. First and foremost, the countries need to implement an internationally certified system to change some activities that affect the environment, which will be very beneficial to the companies dedicated the tourism. Finally, through case analysis such as Sofia & Spa, Papallacta Thermal and Duran Duran& Spa, with all the environmental criteria that these companies enforce nowadays as related to environmental sustainability based on natural resource preservation aspects. For this reason it is important that all companies contribute to the climate chance that has generated a negative impact on the planet, so everyone should contribute to the same chance that has generated global tourism and industry in the world and environmental management is also very important point in changing environmental processes for all countries and companies to have an appreciation for supporting the planet to contribute to the rational use natural resources and to incorporate rules of international certification covers all processes to sustainable tourism responsible for good environmental practices to this way improve a little planet that is in an constant damage around the world.Item Estudio del centro de contacto como medio de información turística para la ciudad de Cuenca(2011) Sanmartín Rojas, Iliana del Carmen; Astudillo Durán, Silvana Vanessa
