Title: | The effects of pragmatic instruction on EFL learners’ pragmatic competence |
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: | The Effects of Pragmatic Instruction on EFL Learners’ Pragmatic Competence |
Authors: | Ortiz Reyes, Jasmine Jocelyn Sidel Ramón, Jorge Javier |
metadata.dc.contributor.advisor: | Cabrera Moreno, Sandra Leonor |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | jas.reyes.1996@gmail.com javier_sidel@hotmail.com |
metadata.dc.subject.other: | Lingüística |
Keywords: | Literatura Inglesa Gramática Idioma extranjero Pragmática |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: | 57 Lingüística |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: | 5701.11 Enseñanza de Lenguas |
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: | 5704 Teoría Lingüística |
Issue Date: | 13-Oct-2021 |
metadata.dc.format.extent: | 68 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TLI;539 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Pragmatic competence is considered one of the most important elements in language
learning. In recent years, researchers around the world have placed their attention on how language
is used in context. A competent speaker of any language not only knows grammar, syntax, and an
extensive vocabulary, but also understands how to use it according to the context. For this reason,
it is imperative for EFL learners to receive pragmatic instruction in the classroom, given the limited
exposure to the target language EFL learners have in their environment. In this research synthesis,
an extensive bibliographical study of the most used methods and techniques to teach pragmatics
was carried out in order to analyze the effects of pragmatic instruction in EFL learners. The
findings of this study indicate that pragmatic instruction is always beneficial for the EFL learner’s
development of pragmatic competence. However, it should be noted that most studies point to
explicit pragmatic instruction over implicit instruction as an effective tool for the development of
this competence. Another finding was that the use of authentic materials is essential for teaching
pragmatics. In addition, the use of technology, the task-based approach, and the consciousnessraising approach have proven to be effective methodologies for pragmatic instruction |
Description: | La competencia pragmática se considera uno de los elementos más importantes al aprender
un nuevo idioma. En los últimos años, investigadores de todo el mundo han puesto su atención en
cómo el lenguaje se usa en contexto. Un hablante competente de cualquier idioma no solo posee
un conocimiento amplio de la gramática, sintaxis y vocabulario, sino que también entiende cómo
usarlo según el contexto. Por esta razón, es imperativo que los estudiantes de inglés como lengua
extranjera reciban instrucción pragmática en el aula, dada la limitada exposición al nuevo idioma
que los estudiantes tienen en su entorno. En esta síntesis de investigación, un extenso estudio
bibliográfico de los métodos y técnicas más utilizados para enseñar pragmática se llevó a cabo con
el fin de analizar los efectos de la instrucción pragmática en estudiantes de inglés como lengua
extranjera. Los hallazgos de esta síntesis indican que la instrucción pragmática siempre es
beneficiosa para el desarrollo de esta competencia. Sin embargo, cabe resaltar que la mayoría de
los estudios apuntan a la instrucción pragmática explícita por sobre la implícita como una
herramienta eficaz para el desarrollo de esta competencia. Otro hallazgo fue que el uso de
materiales auténticos es esencial para la enseñanza de pragmática. Además, el uso de la tecnología,
el enfoque basado en tareas y el enfoque de concientización demostraron ser metodologías eficaces
para la instrucción pragmática |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Ciencias de la Educación en Lengua y Literatura Inglesa |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/36947 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|