Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/36947
Title: The effects of pragmatic instruction on EFL learners’ pragmatic competence
metadata.dc.ucuenca.titulouniforme: The Effects of Pragmatic Instruction on EFL Learners’ Pragmatic Competence
Authors: Ortiz Reyes, Jasmine Jocelyn
Sidel Ramón, Jorge Javier
metadata.dc.contributor.advisor: Cabrera Moreno, Sandra Leonor
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: jas.reyes.1996@gmail.com
javier_sidel@hotmail.com
metadata.dc.subject.other: Lingüística
Keywords: Literatura Inglesa
Gramática
Idioma extranjero
Pragmática
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 57 Lingüística
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 5701.11 Enseñanza de Lenguas
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 5704 Teoría Lingüística
Issue Date: 13-Oct-2021
metadata.dc.format.extent: 68 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TLI;539
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Pragmatic competence is considered one of the most important elements in language learning. In recent years, researchers around the world have placed their attention on how language is used in context. A competent speaker of any language not only knows grammar, syntax, and an extensive vocabulary, but also understands how to use it according to the context. For this reason, it is imperative for EFL learners to receive pragmatic instruction in the classroom, given the limited exposure to the target language EFL learners have in their environment. In this research synthesis, an extensive bibliographical study of the most used methods and techniques to teach pragmatics was carried out in order to analyze the effects of pragmatic instruction in EFL learners. The findings of this study indicate that pragmatic instruction is always beneficial for the EFL learner’s development of pragmatic competence. However, it should be noted that most studies point to explicit pragmatic instruction over implicit instruction as an effective tool for the development of this competence. Another finding was that the use of authentic materials is essential for teaching pragmatics. In addition, the use of technology, the task-based approach, and the consciousnessraising approach have proven to be effective methodologies for pragmatic instruction
Description: 
La competencia pragmática se considera uno de los elementos más importantes al aprender un nuevo idioma. En los últimos años, investigadores de todo el mundo han puesto su atención en cómo el lenguaje se usa en contexto. Un hablante competente de cualquier idioma no solo posee un conocimiento amplio de la gramática, sintaxis y vocabulario, sino que también entiende cómo usarlo según el contexto. Por esta razón, es imperativo que los estudiantes de inglés como lengua extranjera reciban instrucción pragmática en el aula, dada la limitada exposición al nuevo idioma que los estudiantes tienen en su entorno. En esta síntesis de investigación, un extenso estudio bibliográfico de los métodos y técnicas más utilizados para enseñar pragmática se llevó a cabo con el fin de analizar los efectos de la instrucción pragmática en estudiantes de inglés como lengua extranjera. Los hallazgos de esta síntesis indican que la instrucción pragmática siempre es beneficiosa para el desarrollo de esta competencia. Sin embargo, cabe resaltar que la mayoría de los estudios apuntan a la instrucción pragmática explícita por sobre la implícita como una herramienta eficaz para el desarrollo de esta competencia. Otro hallazgo fue que el uso de materiales auténticos es esencial para la enseñanza de pragmática. Además, el uso de la tecnología, el enfoque basado en tareas y el enfoque de concientización demostraron ser metodologías eficaces para la instrucción pragmática
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Ciencias de la Educación en Lengua y Literatura Inglesa
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/36947
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulacion.pdfVersión presentada (texto completo)1.35 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00