Title: | La vestimenta como objeto y recurso didáctico para la educación estética |
Authors: | Vázquez Córdova, Lourdes Carolina |
metadata.dc.contributor.advisor: | Delgado Mendoza, Hishochy |
metadata.dc.description.uri: | 0000-0002-9807-1661 |
metadata.dc.subject.other: | Clasificación de la Investigación::Pedagogía::Asignaturas::Educación Cultural y Artística (enseñanza) |
Keywords: | Despiece Diseño Paradigmas Vestido |
Issue Date: | 14-Mar-2024 |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
Abstract: | In the sense and functionality of the design concept, the objective of the dress-object is to
modify that dress so that it occupies a place in the space of the art-object. The dress has gone
through a formative process in its physical construction, as well as its social and identity
construction. Thus, seeing the dress as an amplified and unstructured object of paradigms, it
can be said, of the projection of an object, in the inhabited clothing world, the dress is the
object of perspectives and changes. The sense of inhabiting the object is the basis of the
methodology of: pair and hybridization and action and impact. Where the pair and hybridization
considerer the spectator/subject/object/actor, who develop at the same time, to the unite in a
general perspective of the object whose reading projects reflection and creativity. The method
in action and impact is where the object as part of a creation exercise, in the case of clothing,
is redirected to manufacturing, terms generals to be created, exhibited and criticized. In
context, the naturalization of the dress is seen as the dress-object that promotes the
constructiveness of different aesthetics. Clothing then is a proposal loaded with functional
value and proposition value; thus habitation, that is, relationships and interrelationships give
way to the humanization of art in clothing, where naturalizing is proposing a development
space that exactly works to generate new perspectives and readings that add to the postqualitative value. As result, from the object clothing, which suggests the object to be inhabited
by someone; deconstruction manifests itself in disassembly and textile techniques, the
formatting didactic material towards traits of inspiration, innovation and applied design; it is
where the initial experimentation of textiles and pattern making are the object of this final work;
space for students to the propose and develop prototypes from the understanding of their
context. Concluding thus; that experimentation understood from the imaginary of the reinitial
independently in the understandings and analysis of knowledge, creates an environment of
criticism necessary for academic development and the subsequent appropriation of realities
and contexts for a design of concepts. |
Description: | En sentido y funcionalidad del concepto de diseño: el objetivo del vestido-objeto, es modificar
ese vestido para que ocupe un lugar en el espacio del arte-objeto. El vestido ha pasado por
un proceso formativo en su construcción física, como en su construcción de lo social e
identitario. Es así, que viendo el vestido como un objeto amplificado y desestructurado de
paradigmas se puede decir, de la proyección de un objeto, en el mundo de la vestimenta
habitada, el vestido es objeto de perspectivas y cambios. El sentido de habitar el objeto, es
la base de la metodología de: par e hibridación y acción e impacto. Donde el par e hibridación
considera el espectador/sujeto/objeto/actor, que se desarrollan a la par, para unirse en una
perspectiva general del objeto cuya lectura proyecta reflexión y creatividad. El método en
acción e impacto es donde el objeto como parte de un ejercicio de creación, en el caso de la
vestimenta, se redirige a la manufactura, en términos generales a ser creado, expuesto y
criticado. En contexto, la naturalización del vestido es vista como el vestido-objeto que
promueve la constructividad de diferentes estéticas. La vestimenta entonces es una
propuesta cargada de valor funcional y valor de propuesta; así el habitacionar, es decir, las
relaciones e interrelaciones dan paso a la humanización del arte en el vestido, donde
naturalizar es proponer un espacio de desarrollo que exactamente funcione a la generación
de nuevas perspectivas y lecturas que sumen al valor postcualitativo. Como resultado a partir
del objeto vestimenta, que sugiere el objeto para ser habitado por alguien; la deconstrucción
se manifiesta en despieces y técnicas textiles, formateando entonces material didáctico hacia
rasgos de inspiración, innovación y diseño aplicado; es donde la experimentación reinicial del
textil y el patronaje son el objeto de este trabajo final; espacio para que los estudiantes,
propongan y elaboren prototipos desde la comprensión de su contexto. Concluyendo así; que
la experimentación entendida desde el imaginario de lo reinicial a modo independiente en las
comprensiones y análisis de los conocimientos, crea un ambiente de crítica necesario para el
desarrollo académico y la posterior apropiación de las realidades y contextos para un diseño
de conceptos. |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/44333 |
metadata.dc.relation.ispartof: | TM4AV;200 |
metadata.dcterms.description: | Magíster en Educación Cultural y Artística |
Appears in Collections: | Tesis Maestrías
|