Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/42410
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Fajardo Dack, Tammy Mercedes | - |
dc.contributor.author | Padilla Matailo, Paola Joseline | - |
dc.contributor.author | Porras Mainato, Heydi Lisseth | en_US |
dc.date.accessioned | 2023-07-17T19:33:31Z | - |
dc.date.available | 2023-07-17T19:33:31Z | - |
dc.date.issued | 2023-07-17 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/42410 | - |
dc.description | La pronunciación es un componente importante para una comunicación efectiva en cualquier idioma. Sin embargo, la pronunciación ha sido descuidada en el proceso de enseñanza-aprendizaje en aulas de inglés como lengua extranjera (ILE). Las tecnologías dela información y comunicación (TICs) se han convertido parte de la enseñanza del Inglés para fomentar la práctica de la pronunciación. Es así que esta investigación busca analizar las TICs implementadas en aulas de ILE para la práctica de la pronunciación, las desventajas y ventajas de usar las TICs y las percepciones de estudiantes y docentes sobreel uso de las TICs para mejorar pronunciación. Considerando el contexto educativo de Latinoamérica, Luis Roberto Bravo, una institución educativa latinoamericana, fue tomada como muestra para el presente estudio. Los participantes fueron dos profesores de ILE y 78estudiantes; adicionalmente, los instrumentos para la recolección de datos fueron encuestas, las cuales fueron entregadas a todos los participantes, y entrevistas, las cuales fueron respondidas por los docentes. Los resultados del estudio mostraron que la TIC más utilizada fue la computadora. Las ventajas de usar las TICs fueron la variedad de información que se le puede dar a los estudiantes, especialmente el oír a hablantes nativos,y la introducción de características segmentales y suprasegmentales, las cuales se consideraron relevantes para enseñar pronunciación. Por otro lado, la falta de conocimiento,la falta de capacitación, la falta de tiempo, y la infraestructura fueron los inconvenientes encontrados al implementar las TICs en la unidad educativa LRB. Finalmente, el último hallazgo mostró que docentes y estudiantes tenían percepciones positivas respecto al uso de las TIC para mejorar la pronunciación, ya que fomentaba la motivación y la práctica de lapronunciación. | en_US |
dc.description.abstract | Pronunciation is an important component of effective communication in any language. However, pronunciation has been neglected in the teaching-learning process of English as a foreign language (EFL) classrooms. Information and communications technologies (ICTs) have become part of English instruction in order to foster the practice of pronunciation. Thus, this research aims to analyze the ICT tools implemented in EFL classrooms in order to practice pronunciation, the drawbacks and advantages of using ICTs,and teachers' and students' perceptions of the use of ICTs to enhance pronunciation. Considering the educational context of Latin America, Luis Roberto Bravo (LRB), a Latin American high school, was taken as a sample for the present study. The participants were two EFL teachers and 78 students; additionally, the data collection instruments were surveys, which were delivered to all the participants, and interviews, which were answered by the teachers. The results of the study showed that the ICT most used was the computer.The advantages of using ICTs were the variety of input that can be given to students, especially listening input of native speakers, and the introduction of segmental and suprasegmental features, which were considered relevant to teach pronunciation. On the other hand, the lack of knowledge, lack of training, lack of time, and inadequate infrastructure were the drawbacks encountered when implementing ICTs at LRB high school. Finally, the last finding showed that teachers and students had positive perceptions regarding the use of ICTs to enhance pronunciation since it encouraged motivation and thepractice of pronunciation | en_US |
dc.description.uri | 0000-0002-9330-4622 | en_US |
dc.format | application/pdf | en_US |
dc.format.extent | 75 páginas | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Universidad de Cuenca | en_US |
dc.relation.ispartof | TLI;593 | - |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Pronunciation | en_US |
dc.subject | Latin America | en_US |
dc.subject | Perceptions | en_US |
dc.subject.other | CIUC::Ciencias del Lenguaje::Lingüística Aplicada::Enseñanza de Lenguas | en_US |
dc.title | EFL Students’ and Teachers’ Perceptions Towards the Use of ICTs to Enhance Pronunciation: A Case Study at Luis Roberto Bravo High School | en_US |
dc.type | bachelorThesis | es_ES |
dcterms.description | Licenciado en Pedagogía del Idioma Inglés | es_ES |
dcterms.spatial | Cuenca,Ecuador | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Trabajo-de-Titulación.pdf | Versión presentada (texto completo) | 1.27 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is protected by original copyright |
This item is licensed under a Creative Commons License
Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez" | ||||||||||
|