Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/42223
Title: Playing in the Classroom: A Game Proposal for the Flipped Classroom
Authors: Velez Castillo, Maria Belen
Verdugo Velesaca, Gabriela Alexandra
Mejia Pesantez, Piedad Magali
Veintimilla Reyes, Jaime Eduardo
Maldonado Mahauad, Jorge Javier
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: Maldonado Mahauad, Jorge Javier, jorge.maldonado@ucuenca.edu.ec
Keywords: Gamification
Motivation
Blended Learning
Higher Education Institutions
Flipped Classroom
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiamplio: 5. Ciencias Sociales
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatidetallado: 5.3.1 Educación en general
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientofrascatiespecifico: 5.3 Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 01 - Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 0111 - Ciencias de la Educación
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 011 - Educación
Issue Date: 2020
metadata.dc.ucuenca.embargoend: 31-Dec-2050
metadata.dc.ucuenca.volumen: Volumen 0
metadata.dc.source: Proceedings of the 15th Latin American Conference on Learning Technologies, LACLO 2020
metadata.dc.identifier.doi: 10.1109/LACLO50806.2020.9381163
Publisher: IEEE
metadata.dc.description.city: 
Loja
metadata.dc.type: ARTÍCULO DE CONFERENCIA
Abstract: 
Today, gamification is a topic that is taking hold in the educational context. Institutions of Higher Education (IES) have maintained the master class as a traditional teaching method, where the teacher is the center of the learning process and his main function is to transmit information within the classroom. However, thanks to technology, didactic technological tools are currently being included to transform learning spaces and reduce low rates of academic performance. IES have begun to configure new hybrid learning environments, where they seek to incorporate gamification to motivate and keep students engaged during their learning inside and outside the classroom. The objective of this work is to present a game proposal that will be adapted in the context of a flipped class. For this, a board game is proposed that will include gamification elements, where it will seek to promote student motivation and observe the impact produced on their learning. Finally, the result was useful theoretical foundations that allow to promote the use of gamification in hybrid learning environments, to later develop an efficient and effec
Description: 
La gamificación hoy en día es un tema que está tomando fuerza en el contexto educativo. Las Instituciones de Educación Superior (IES) han mantenido la clase magistral como método de enseñanza tradicional, donde el profesor es el centro del proceso de aprendizaje y su función principal es transmitir información dentro del aula de clase. Sin embargo, gracias a la tecnología, en la actualidad se están incluyendo herramientas tecnológicas didácticas para transformar los espacios de aprendizaje y reducir los bajos índices de rendimiento académico. Las IES han empezado a configurar nuevos entornos de aprendizaje híbridos, donde se busca incorporar la gamificación para motivar y mantener comprometidos a los estudiantes durante su aprendizaje dentro y fuera del aula de clase. El objetivo de este trabajo es presentar una propuesta de juego que será adaptado en el contexto de una clase invertida. Para esto, se plantea un juego de mesa que incluirá elementos de gamificación, donde se buscará fomentar la motivación de los estudiantes y observar el impacto producido en su aprendizaje. Finalmente, se obtuvo como resultado fundamentos teóricos útiles que permiten potenciar el uso de la gamificación en entornos de aprendizaje híbridos, para posteriormente desarrollar una aplicación gamificada de manera eficiente y eficaz que ayude a incrementar la motivación de los estudiantes.
URI: https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85103739418&origin=resultslist&sort=plf-f&src=s&sid=37c9ce8c5e235688609f47c9293fc3ed&sot=b&sdt=b&s=TITLE-ABS-KEY%28Playing+in+the+Classroom%3A+A+Game+Proposal+for+the+Flipped+Classroom%29&sl=82&sessionSearchId=37c9ce8c5e235688609f47c9293fc3ed
metadata.dc.ucuenca.urifuente: https://ieeexplore.ieee.org/stamp/stamp.jsp?tp=&arnumber=9381129
ISBN: 978-1-7281-9268-0
ISSN: 0000-0000
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File SizeFormat 
documento.pdf
  Until 2050-12-31
1.24 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00