Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/40207
Title: Realización, exhibición y reflexión teórica del cortometraje Mauricio en discordia
Authors: Cueva Armijos, Katherine Paula
Rivera Durán, Edison Paúl
Torres Sarango, Dereck Patricio
metadata.dc.contributor.advisor: Neira Molina, Vivian Alejandra
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: ameyukiichan@gmail.com
ajpaulmelen@gmail.com
dereckpatricio@yahoo.es
metadata.dc.subject.other: Cinematografía
Keywords: Cine
Cortometraje
Dirección
Sonido
Montaje
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 62 Ciencias de las Artes y las Letras
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 6203.01 Cinematografía
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 6299 Otras Especialidades Artísticas
Issue Date: 9-Nov-2022
metadata.dc.format.extent: 149 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TCA;117
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The film project Mauricio en Discordia has three units: the folder of production, three individual essays per area, and the short film as the final product. The production folder consists of several sections in which it is intended to introduce certain aspects related to the form of the short film. The different essays correspond to the areas of direction, sound, and editing: “Narrative treatment and psychological patterns in the Mauricio en discordia project”, which is studied through the texts Psychoanalysis and Cinema: The imaginary signifier (1977), by Christian Metz; The narration in the fiction cinema (1996), by David Bordwell; The Cathartic Phenomenon and Classic Film Narrative (2004), by Jessica Zepeda Cruz; Psychology of the masses (1921), by Sigmund Freud; Psychological creation of characters for film and television (2005), by Elena Galán Fajardo; The character as psychological essence (2016), by Andrea Lozano Silva; Emotional dependence according to Jorge's theory Castello. A case study (2016), by Deborah Alalú De Los Rios; and the American Psychiatric Association Book (DSM-5) (2013). The essay entitled "Sound proposal: management of noise and silence for the film project Mauricio en discordia" is based on the following texts: Sound: Music, Cinema, Literature (1999), by Michel Chion; The sound, the music and the noise (2001), by Federico Miyara; and Sound in the cinema: Image and sound: a marriage of convenience (2007), by Laurent Jullier; Audiovision: An Introduction to a Joint Analysis of Image and Sound (1993), by Michel Chion; “Silence: the forgotten element in the audiovisual expression” (2010), by Daniel Torras; and “Silence belongs to sound” (2016), by Carlota Frisón Fernández. The third theoretical essay, “Creation of suspense, tonal montage and metrical montage for the Mauricio en Discordia project” is supported by the texts A classic example of cinematographic suspense (2009), by Lucia Gabriela Landeros; Construction of the scene in suspense cinema (2018), by Valentina Durán Paredes; The cinematographic suspense: Montage and temporal organization (2019), Josep Prosper Rives; Cinematographic initiation (1972), by Amalia Gallardo; Film montage theory (1991), by Vicente Sánchez-Biosca; At the moment of blinking (2003), by Walter Murch; The cinematographic montage: Artistic Tool (2015), by Gabriela Garcés Espinoza; Serguei Eisenstein: Assembly of attractions or attractions for assembly (2016), Luís Fernando Morales Morante. The present theoretical study, which is developed through the research-creation method (Hernández Hernández, 2006, 13, 19 and 29; 2015; Carreño, 2014), has obtained as a central finding that the realization of a film project precisely that the investigation of its fundamental concepts responds to the demands that are presenting in the practical field, depending on the development of the cinematographic practice. It is based on a solid theoretical base that enriches the discourse that is intended to be built.
Description: 
El proyecto cinematográfico Mauricio en Discordia tiene tres unidades: la carpeta de producción, tres ensayos individuales por área y el cortometraje como producto final. La carpeta de producción consta de varios apartados en los que se pretende introducir ciertos aspectos relacionados con la forma del cortometraje. Los distintos ensayos corresponden a las áreas de dirección, sonido y montaje: “Tratamiento narrativo y patrones psicológicos en el proyecto Mauricio en discordia”, que se estudia mediante los textos Psicoanálisis y Cine: El significante imaginario (1977), de Christian Metz; La Narración en el cine de ficción (1996), de David Bordwell; El fenómeno catártico y la narrativa cinematográfica clásica (2004), de Jessica Zepeda Cruz; Psicología de las masas (1921), de Sigmund Freud; Creación psicológica de los personajes para cine y televisión (2005), de Elena Galán Fajardo; El personaje como esencia psicológica (2016), de Andrea Lozano Silva; Dependencia emocional según la teoría de Jorge Castelló. Un estudio de caso (2016), de Deborah Alalú De Los Rios; y el Libro de la Asociación Estadounidense de Psiquiatría (DSM-5) (2013). El ensayo titulado “Propuesta de sonido: manejo de ruido y silencio para el proyecto cinematográfico Mauricio en discordia” se fundamenta en los siguientes textos: El sonido: Música, cine, literatura (1999), de Michel Chion; El sonido, música y el ruido (2001), de Federico Miyara; y El sonido en el cine: Imagen y sonido: un matrimonio de conveniencia (2007), de Laurent Jullier; La audiovisión: Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido (1993), de Michel Chion; “El silencio: el elemento olvidado en la expresión audiovisual” (2010), de Daniel Torras; y “El silencio pertenece al sonido” (2016), de Carlota Frisón Fernández. El tercer ensayo teórico, “Creación de suspenso, montaje tonal y montaje métrico para el proyecto Mauricio en Discordia” se sustenta con los textos Un ejemplo clásico de suspenso cinematográfico (2009), de Lucia Gabriela Landeros; Construcción de la escena en el cine de suspenso (2018), de Valentina Durán Paredes; El suspense cinematográfico: Montaje y organización temporal (2019), Josep Prosper Rives; Iniciación cinematográfica (1972), de Amalia Gallardo; Teoría del montaje cinematográfico (1991), de Vicente Sánches-Biosca; En el momento del parpadeo (2003), de Walter Murch; El montaje cinematográfico: Herramienta artística (2015), de Gabriela Garcés Espinoza; Serguei Eisenstein: Montaje de atracciones o atracciones para el montaje (2016), Luís Fernando Morales Morante. El presente estudio teórico, que se desarrolla mediante el método de investigación-creación (Hernández Hernández, 2006, 13, 19 y 29; 2015; Carreño, 2014), ha obtenido como hallazgo central que la concreción de un proyecto cinematográfico precisa que la investigación de sus conceptos fundamentales respondan a las exigencias que se presentan en el campo práctico, en función de que el desarrollo de la práctica cinematográfica este sustentada en una sólida base teórica que enriquezca el discurso que se pretende construir.
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Cine
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/40207
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo-de-Titulación.pdfVersión presentada (texto completo)3.53 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00