Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/38523
Title: Leer para aprender: secuencia didáctica de lectura crítica de cuentos hispanoamericanos del siglo XXI para la enseñanza de educación sexual escolar
Authors: Berrezueta Torres, Paula Belén
Gualpa Mendoza, Giselle Areli
metadata.dc.contributor.advisor: Washima Zhunio, Victoria Eugenia
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: paubelenberrezueta@gmail.com
arilcfgmx@gmail.com
metadata.dc.subject.other: Educación
Keywords: Literatura
Pedagogía
Cuentos infantiles
Educación sexual
Lectura crítica
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoamplio: 57 Lingüística
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescodetallado: 5701.07 Lengua y Literatura
metadata.dc.ucuenca.areaconocimientounescoespecifico: 6202 Teoría, Análisis y Critica Literarias
Issue Date: 10-Mar-2022
metadata.dc.format.extent: 120 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TLE;287
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Nowadays, sexuality has taken greater importance in the educational and sociopolitical scope. Nevertheless, there are subjects that have been overlooked in the Ecuadorian educational institutions. One of these topics is menstruation; despite having its upbringing on internal and external projects on the formal education system, others advocating for its use, and the commercialism of the alternative feminine hygiene products, there has not been an encouragement within the academic institutions to introduce it furthermore by implementing critical thinking in the topic. With this context, nowadays, female writers around the world have been striving to represent the social, cultural and political taboo surrounding menstruation through children’s literature with a didactic purpose. Taking into consideration that reading is a continuous process to comprehension and critical thinking in every subject of the educational system, the work we present pretends to develop their skills and competence with critical reading, specific on the taboo topic of menstruation via hispanic-american children's literature from the XXI century. Readings will be presented to eighth grade students from the basic general education system, following a didactic sequence along with the sexual education program proposed by the Ministry of Education. Therefore, the focus became the elaboration of a didactic sequence based on the critique and analysis of literature. The previously mentioned sequence was created to answer the question: In what manner can we achieve a critical reading of the taboo topic of menstruation within the eighth graders of the basic general education through children’s literature, in order to contribute to the school’s curriculum of sexual education? To answer the question, we opt for a qualitative methodology of the didactic nature (Godino, 2013), divided in two parts; we have the literary analysis of the corpus, with a hermeneutical approach based on the proposal by Antonio Garrido (2004) regarding the hermeneutic loop. Subsequently, we suggest, from a cognitive and social focus with a base on reading to learn, a didactic sequence is established through the interaction theory by Solé (1992/2014) & Sensevy (2007), the theory of didactic situations by Brousseau (2007) and the composition of the didactic sequences by Díaz Barriga (2013). This sequence was developed in the Educational Institution Herlinda Toral with the collaboration of the eighth grade of the basic general education class “A”, in which 36 students participated, who broadened their knowledge and defended their own critical position about the topic
Description: 
En la actualidad, la sexualidad ha tomado mayor relevancia tanto en el ámbito educativo como sociopolítico. Sin embargo, aún hay temas que son abordados superficialmente dentro de las unidades educativas del Ecuador. Uno de esos tópicos es la menstruación, que, a pesar de la existencia de proyectos internos y externos a la educación formal sobre la educación menstrual y otros que apoyan el uso y el comercio de productos de higiene menstrual alternativos, no se han planteado herramientas de pensamiento crítico sobre el tema dentro de las instituciones. Con este contexto, hoy en día, varias escritoras a nivel mundial buscan representar el tabú social, cultural y político de la menstruación por medio de cuentos infantiles con un fin didáctico. Teniendo en cuenta que la lectura es un proceso continuo importante para la comprensión y crítica en todas las disciplinas del sistema escolar; el presente trabajo pretende desarrollar las competencias de lectura crítica del tema tabú de la menstruación en cuentos infantiles hispanoamericanos del siglo XXI en estudiantes de octavo de EGB a través de una secuencia didáctica, en adición al programa de educación sexual propuesto por el Ministerio de Educación. Por lo tanto, se centró en la elaboración de una secuencia didáctica basada en la crítica y análisis literario. Lo anterior con el fin de responder la siguiente interrogante: ¿de qué manera se puede lograr una lectura crítica del tema tabú de la menstruación en niños y niñas de octavo año de EGB a través de cuentos infantiles, para contribuir a la educación sexual escolar? Para responder a la pregunta de investigación se opta por una metodología cualitativa, de índole didáctica (Godino, 2013), dividida en dos partes; por un lado, el análisis literario del corpus, con un enfoque hermenéutico basado en la propuesta de Antonio Garrido (2004) acerca del círculo hermenéutico. Por otro lado, proponemos, desde un enfoque cognitivo y social con base en el leer para aprender, una secuencia didáctica construida a partir de la teoría de la interacción de Solé (1992/2014) y Sensevy (2007), la teoría de las situaciones didácticas de Brousseau (2007) y la composición de las secuencias didácticas de Díaz Barriga (2013). Esta secuencia fue desarrollada en la Unidad Educativa Herlinda Toral en octavo de EGB Superior “A”, en la cual participaron 36 estudiantes, quienes lograron ampliar su conocimiento sobre el tema y defendieron su posición crítica
metadata.dc.description.degree: 
Licenciado en Pedagogía de la Lengua y la Literatura
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/38523
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdfVersión presentada (texto completo)3.47 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00