Title: | El sexismo como una manifestación de violencia de género: percepción de representantes estudiantiles de la Universidad de Cuenca del periodo lectivo septiembre 2019- febrero 2020 |
Authors: | Fernández de Córdova Vega, María Fernanda |
metadata.dc.contributor.advisor: | Sánchez Barbecho, Juan Gabriel |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | fernandezdecordovavega@gmail.com |
Keywords: | Psicología Social Violencia doméstica Violencia sexual Crimen Cantón Cuenca |
Issue Date: | 12-Mar-2020 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 51 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TPSS;58 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | Sexism is a manifestation of gender violence, through behaviors that discriminate and segregate women, but it is not visible as such, which allows normalization in everyday life. The general objective was to know how the student representatives of the University of Cuenca perceive sexism within the university space from the September 2019-February 2020 period. The approach was qualitative, cross-sectional and descriptive in scope. The participants were presidents of the school associations of the most numerous careers of each faculty and of the four general guilds of the University of Cuenca, a semi-structured interview was applied. Results: they perceive discriminatory and segregatory behaviors towards women, however, they are self-sufficient and capable of performing in any field and career. Benevolent sexism manifests itself in the need for protection, due to insecurity in physical spaces and uncomfortable situations in the classroom, the issue of motherhood as a limiting factor for full development within the university. Perceived hostile sexism is expressed in macho comments and sexual harassment. Discussion, gender violence in the university is normalized in comments, jokes and actions, violating women. It denotes that there is still a patriarchal system of beliefs based on gender roles. It is recommended to disseminate information to understand what gender violence is, how it manifests itself and effective prevention routes. Limitations, contact with student representatives, due to operational issues, access is not feasible. |
Description: | El sexismo es una manifestación de violencia de género, mediante comportamientos que discriminan y segregan a la mujer, pero no se visibiliza como tal, lo cual permite la normalización en la cotidianidad. El objetivo general fue conocer cómo perciben el sexismo dentro del espacio universitario los representantes estudiantiles de la Universidad de Cuenca del periodo lectivo septiembre 2019- febrero 2020. El enfoque fue cualitativo, corte transversal y alcance descriptivo. Los participantes fueron presidentes de las asociaciones de escuela de las carreras más numerosas de cada facultad y de los cuatro gremios generales de la Universidad de Cuenca, se aplicó una entrevista semiestructurada. Resultados: perciben comportamientos discriminatorios y segregativos hacia las mujeres, sin embargo, son autosuficientes y capaces de desempeñar en cualquier ámbito y carrera. El sexismo benevolente se manifiesta en la necesidad de protección, por inseguridad en espacios físicos y situaciones incómodas en el aula, el tema de maternidad como factor limitante para el desarrollo pleno dentro de la universidad. El sexismo hostil percibido se expresa en comentarios machistas y acoso sexual. Discusión, la violencia de género en la universidad está normalizada en comentarios, bromas y acciones, vulnerando a la mujer. Denota que existe aún un sistema patriarcal de creencias fundamentadas en roles de género. Se recomienda difundir información para entender lo que es violencia de género, cómo se manifiesta y rutas de prevención efectivas. Limitaciones, el contacto con representantes estudiantiles, por temas operativos no es factible el acceso. |
metadata.dc.description.degree: | Psicóloga Social |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/34149 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.