Title: | El trabajo en grupos colaborativos como estrategia que fomenta las relaciones interpersonales en el aula |
Authors: | Duchi Armijos, Fabián Gustavo |
metadata.dc.contributor.advisor: | Aguilar Feijoó, María Gabriela |
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: | dguss_n1@live.com |
Keywords: | Educación General Básica Técnica didáctica Enseñanza grupal |
Issue Date: | 30-Jan-2020 |
metadata.dc.ucuenca.paginacion: | 85 páginas |
Publisher: | Universidad de Cuenca |
metadata.dc.description.city: | Cuenca |
Series/Report no.: | TEB;230 |
metadata.dc.type: | bachelorThesis |
Abstract: | This monographic research is carried out in order to complete studies in the Basic General
Education degree at the University of Cuenca. This work is located within the field of didactics,
because it talks about how to organize learning environments, also revolves around two
categories: collaborative work and interpersonal relationships. The relationship of these
categories is intended to be demonstrated through the collection and analysis of bibliographic,
electronic and physical sources.
Whit the analysis of the information concludes that not all work in collaborative groups
improves children's interpersonal relationships, as other aspects need to be fulfilled to do so. A
carefully planned and developed collaborative work encourages solidarity and committed
relationships in children, personal and school support, the assessment of diversity and exchange
of ideas.
On the other hand, the results of this research contribute with relevant information regarding
the impact that work in collaborative groups has on children's interpersonal relationships. In this
way it would contribute to consider incorporating this strategy into teachers' planning and to be
able to act when fights arise, dislikes among students, obviating that these bad relationships cause
damage to the social life of children |
Description: | La presente investigación monográfica se realiza con el fin de culminar los estudios en la
carrera de Educación General Básica en la Universidad de Cuenca. Este trabajo se ubica dentro
del campo de didáctica, pues se habla de cómo organizar ambientes de aprendizaje, además gira
en torno a dos categorías: el trabajo colaborativo y las relaciones interpersonales. La relación de
estas categorías se pretende demostrar con la recopilación y el análisis de fuentes bibliográficas,
electrónicas y físicas.
Con el análisis de la información se concluye que no todo trabajo en grupos colaborativos
mejora las relaciones interpersonales de los niños, pues se necesita cumplir otros aspectos para
hacerlo. Un trabajo colaborativo planificado y desarrollado cuidadosamente fomenta en los niños
relaciones solidarias y comprometidas, un respaldo personal y escolar, la valoración de la
diversidad e intercambio de ideas.
Por su parte, los resultados de esta investigación contribuyen con información relevante
respecto al impacto que el trabajo en grupos colaborativos tiene en las relaciones interpersonales
de los niños. De esta manera aportaría a que se considere incorporar esta estrategia en las
planificaciones de los docentes y poder actuar cuando se presenten peleas, disgustos entre los
estudiantes, obviando que estas malas relaciones causen daños en la vida social de los niños |
metadata.dc.description.degree: | Licenciado en Educación General Básica |
URI: | http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33874 |
Appears in Collections: | Tesis de Pregrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.