Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33838
Title: Relación entre el estrés académico y consumo de alcohol en estudiantes de la Universidad de Cuenca
Authors: Quinteros Vinueza, Katerin Mishell
metadata.dc.contributor.advisor: Cordero Hermida, María Fernanda
metadata.dc.ucuenca.correspondencia: mishell.quinteros@ucuenca.edu.ec
Keywords: Psicología Clínica
Estrés
Educación superior
Estudiantes
Alcohol
Universidad de Cuenca
Issue Date: 20-Jan-2020
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 39 páginas
Publisher: Universidad de Cuenca
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSC;139
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
The purpose of this study was to establish a correlation between academic stress and alcohol consumption in students of the University of Cuenca, the characteristics that are generated from academic stress and the levels of consumption in second, third, eighth and ninth semesters of Civil Engineering and Law careers of the University of Cuenca were described. The research has a quantitative approach and the type of design is non-experimental with a correlational scope. The participants were 225 students, with a selection of stratified random type divided by semesters: 67 students from Second, 53 from Third, 53 from Eighth semester and 52 from ninth semester. In order to calculate the variable of academic stress was used the test named SISCO V1 inventory of Arturo Barraza (2007), it contains 31 Likert-type items and has a scale of 5 numerical values where 1 means little and 5 a lot. For the alcohol consumption variable, was used the OMS’s AUDIT test, developed by Babor, Higgins-Biddle, Saunders, & Monteiro (2001), it used a method of alcohol consumption screening. The results did not establish a relationship between the variables; however, the variables express that most of the students are in a level of medium or moderate academic stress due to the complexity of the evaluations, work overload, presenting, drowsiness accompanied by pains head and an increase or decrease in food consumption. Likewise, the majority of students faced the situations through the elaboration of a plan and execution of tasks and finally with assertive ability. On the other hand, at a level of risk of alcohol intake, most of the individuals applied are located and it is followed by alcohol consumption problems, which evidences relevance of consumption in the participants of the corresponding careers.
Description: 
El propósito del presente estudio fue establecer una correlación entre estrés académico y consumo de alcohol en estudiantes de la Universidad de Cuenca, se describieron las características que se generan del estrés académico y los niveles de consumo en estudiantes de segundo, tercero, octavo y noveno ciclo de las carreras Ingeniería Civil y Derecho de la Universidad de Cuenca. La investigación posee un enfoque cuantitativo y el tipo de diseño es no experimental con alcance correlacional. Los participantes fueron 225 estudiantes, con una selección de tipo aleatorio estratificado divididos por ciclo: 67 estudiantes de Segundo, 53 de Tercero, 53 de Octavo y 52 de Noveno ciclo. Para calcular la variable del estrés académico se utilizó el inventario SISCO V1 de Arturo Barraza (2007), contiene 31 ítems de tipo Likert y tiene una escala de 5 valores numéricos donde 1 es poco y 5 mucho. Para la variable de consumo de alcohol, se utilizó el test AUDIT de la OMS, elaborado por Babor, Higgins-Biddle, Saunders, & Monteiro (2001), posee un método de screening del consumo de alcohol. Los resultados no establecieron una relacion entre las variables, sin embargo, las variables expresan que la mayoría de estudiantes se encuentran en un nivel de estrés académico medio o moderado debido a la complejidad de las evaluaciones, sobrecarga de trabajos, presentando, somnolencia acompañada de dolores de cabeza y un aumento o disminución del consumo de alimentos. Así también, la mayoría de estudiantes afrontaron las situaciones a través de la elaboración de un plan y ejecución de tareas y finalmente con habilidad asertiva. Por otro lado, en un nivel de riesgo de ingesta de alcohol se localizan la mayoría de los individuos aplicados y va seguido de problemas de consumo de alcohol, lo cual evidencia relevancia de consumo en los participantes de las carreras correspondientes.
metadata.dc.description.degree: 
Psicóloga Clínica
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/33838
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de Titulación.pdfversión presentada (texto completo)1.76 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00