Logo Repositorio Institucional

Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32833
Title: Niveles de burnout y engagement en estudiantes universitarios de la Facultad de Psicología
Authors: Parra Calle, María de Lourdes
Campoverde Palacios, Viviana Gianella
metadata.dc.contributor.advisor: Cordero Hermida, María Fernanda
Keywords: Burnout Academico
Engagement Academico
Estudiante
Universidad
Psicologia Clinica
Issue Date: 13-May-2019
metadata.dc.ucuenca.paginacion: 50 páginas
metadata.dc.description.city: 
Cuenca
Series/Report no.: TPSC;113
metadata.dc.type: bachelorThesis
Abstract: 
Academic burnout is a negative and persistent emotional response linked to the educational demands faced by students, it is a three-dimensional syndrome characterized by emotional exhaustion, cynicism and academic efficiency; engagement, on the other side, is a positive mental state accompanied by vigor, dedication and absorption. The objective of this research was to describe the levels of predominant burnout and engagement dimensions, according to sociodemographic and academic characteristics in university students of the Faculty of Psychology. The study was carried out using a quantitative, non-experimental design of a descriptive type. A sociodemographic and academic record was applied to explore the characteristics of the participants, as well as the Maslach Burnout Inventory Student Survey (MBI-SS), to measure academic burnout levels, and the Utrecht Work Engagement Scale (UWES-S 17), in order to obtain the engagement levels of the selected sample. The instruments were applied to 260 students that included men and women from different semesters of the Faculty of Psychology. This research reflected that the majority of participants showed high levels of emotional exhaustion, in cynicism they showed medium-high levels; finally, in academic efficiency, they were located at a medium-low level. In relation to the dimensions of engagement, the sample was conglomerated at an average level for each dimension. Emotional exhaustion and absorption were the predominant dimensions of burnout and engagement respectively. According to gender, both men and women had high levels in emotional exhaustion, men are more cynical and both genders showed at a medium-low level in academic efficiency. Regarding engagement, women scored mainly at the high level in the dedication dimension.
Description: 
El burnout académico es una respuesta emocional negativa y persistente ligada a las exigencias educativas que enfrentan los estudiantes, es un síndrome tridimensional caracterizado por agotamiento emocional, cinismo y eficacia académica; mientras que el engagement académico es un estado mental acompañado de vigor, dedicación y absorción. El objetivo de esta investigación fue describir los niveles de las dimensiones de burnout y de engagement predominantes, según características sociodemográficas y académicas en estudiantes universitarios de la Facultad de Psicología. El estudio se llevó a cabo mediante un enfoque cuantitativo, de diseño no experimental de tipo descriptivo. Se aplicó una ficha sociodemográfica y académica, para explorar características de los participantes, así también se empleó el Maslach Burnout Inventory Student Survey (MBI-SS), para medir los niveles de burnout académico, y el Utrecht Work Engagement Scale (UWES-S 17), con la finalidad de obtener los niveles de engagement de la muestra seleccionada. Los instrumentos fueron aplicados a 260 estudiantes que incluyeron hombres y mujeres de diferentes semestres de la Facultad de Psicología. La investigación encontró que la mayoría de participantes puntuaron en un nivel alto de agotamiento, en cinismo obtuvieron un nivel medio-alto y en eficacia académica, se ubicaron en un nivel medio-bajo. En relación a las dimensiones de engagement, la muestra se encontró conglomerada en un nivel promedio para cada dimensión. El agotamiento y la absorción fueron las dimensiones predominantes del burnout y engagement respectivamente. Según el sexo, tanto hombres como mujeres presentaron puntajes elevados en agotamiento, los hombres se presentan más cínicos y ambos sexos puntuaron en un nivel medio-bajo en eficacia académica. En cuanto al engagement, las mujeres puntuaron principalmente en el nivel alto en la dimensión dedicación.
metadata.dc.description.degree: 
Psicóloga Clínica
URI: http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/32833
Appears in Collections:Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Trabajo de titulación.pdftexto completo2.31 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is protected by original copyright



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Centro de Documentacion Regional "Juan Bautista Vázquez"

Biblioteca Campus Central Biblioteca Campus Salud Biblioteca Campus Yanuncay
Av. 12 de Abril y Calle Agustín Cueva, Telf: 4051000 Ext. 1311, 1312, 1313, 1314. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-21H00. Sábados: 08H00-12H00 Av. El Paraíso 3-52, detrás del Hospital Regional "Vicente Corral Moscoso", Telf: 4051000 Ext. 3144. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H00-19H00 Av. 12 de Octubre y Diego de Tapia, antiguo Colegio Orientalista, Telf: 4051000 Ext. 3535 2810706 Ext. 116. Horario de atención: Lunes-Viernes: 07H30-19H00